Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi

  • Kallanranta Juha, Salmela Kirsi
  • 03.12.2021 10:30
  • Esityssali 36

Tekijänoikeustaitoja pakopelin keinoin

Description

Mitä olisi maailma ilman kulttuuria, taidetta, elokuvia tai pelejä? Jos kaikki taide olisi kaupallista mainontaa tai pelien ja elokuvien sisältöjä ohjaisivat mainostajat? Lähdimme etsimään innostavaa, toiminnallista, ryhmässä tehtävää pelillistä tehtävää, jossa oppilaiden tekijänoikeustaitojen osaaminen ja ymmärrys kasvaisi oman oivalluksen ja tekemisen kautta. Kohderyhmänä oli yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat.

Oppilaat ratkoivat tekijänoikeustaitoihin, tiedonhakuun ja tietolähteiden käyttöön liittyviä pulmia ja pohtivat yhdessä luovan alan ja tekijänoikeuksien merkitystä. Tehtäväkokonaisuus rakennettiin pakopelin muotoon, mikä oli jotain uutta ja teki oppimisesta oppilaille kiinnostavaa ja innostavaa.

Esityksessä kuvataan ja kerrotaan opettajalle vinkkejä ja annetaan ohjeet toiminnallisen tehtäväkokonaisuuden toteuttamiseen sekä jaetaan pilotoinnissa saatuja kokemuksia.
Esityksessä opettajat saavat myös tietoa ja vinkkejä oman tekijänoikeusosaamisen vahvistamiseen ja osoittamiseen digitaalisilla osaamismerkeillä.

Practical Info

Starts
03.12.2021 10:30
Ends
03.12.2021 11:00
Duration
30 minutes
Location
Esityssali 36

Presentation Info

Chairperson
Jouni Kangasniemi, Jouni Kangasniemi

Target group
Basic education: Subject teachers

Target group info

Esitys soveltuu kaikille opettajille, erityisesti yläkoulun ja toisen asteen opettajille.

Presenters

Kallanranta Juha

Kopiosto

Tarkastaja


Salmela Kirsi

Kopiosto

Lisensiointipäällikkö