Koulun tilaratkaisut - avoin, suljettu vai hybridi? Kokemuksia ja tutkittua tietoa.
Education technology Leadership yhteisöllisyys
Location: AREENA-sali -
Chairperson: Jarmo Viteli
Time: 3/21/19, 2:30 PM - 3:30 PM (1 hour)

Koulun tilaratkaisut - avoin, suljettu vai hybridi? Kokemuksia ja tutkittua tietoa.
Tutkimusjohtaja  at Tampereen Yliopisto


Parhaillaan Suomessa saneerataan ja rakennetaan satoja kouluja. Luodaan uusia tilaratkaisuja jotka ovat herättäneet monia tuntemuksia niin opettajissa, vanhemmissa kuin oppilaissa.

Tulee avotilaa, yhteistyöskentelyä, tiimiopettamista ja digitalisuutta. Miten muuttuu opettaminen ja oppiminen? Miten tilat tulisi suunnitella, että mahdollisimman monen oppijan ja opettajan olisi hyvä olla. Nyt puhuvat kokemus, näkemys ja tutkittu tieto

Esityksessä mukana mm. Nummen uuden koulun rehtori ja opettaja, opetushallituksen tila-asiantuntija sekä oppimisen asiantuntijoita. Keskustelun ytimessä on koulun pedagoginen muutos, avoimet tilat, niiden edut ja haasteet, tiimiopettajuus ja koulun tulevaisuus. 

Tämä sessio on erinomaisen tarpeellinen kaikille rehtoreille, opettajille ja päättäjille. Koulun tilaratkaisut ovat helposti voimassa 50 vuotta . Se mitä nyt tehdäänkoulujen tiloille vaikuttaa merkittävästi koko kouluyhteisön oppimiseen, opettamiseen, pedagogisiin ratkaisuihin  ja viihtymiseen.

Satu Ollila

Olen Ylästön koulun rehtori. Ylästön koulu on valmistunut vuonna 2008. Kesällä 2018 valmistuivat muutostyöt, joissa kouluun tehtiin isoja sekä muunneltavia oppimistiloja ja elokuussa 2019 valmistuu laajennus, lisäsiipi. Koulu laajenee yli 840 oppilaan kouluksi, jossa opiskelee perusopetuksen vuosiluokat ensimmäisestä yhdeksänteen. Yhtenäiskoulu tulee muodostumaan suuremmista oppimisen tiloista sekä perinteisemmistä luokkahuoneista, joissa opiskelee eri aineryhmiä joustavin järjestelyin, joten yhteisopettajuus ja yhdessä tekeminen on lähtökohta, jonka johtaminen on tämän hetken keskeisimpiä työtehtäviäni.