Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi

1 joulukuuta 2021 - 3 joulukuuta 2021

Hämeenlinna, Suomi

  • Mattila Miikka, Palola Elina
  • Kohderyhmä: Peruskoulun aineenopettajat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Esittelemme innovatiivista matematiikan oppimisympäristöä, joka yhdistää digitaalisen ja perinteisen, vihkotyöskentelyä painottavan, opetuksen. Tavoitteena on opiskella matematiikkaa pedagogisesti uudella tavalla. Opettaja voi keskittyä oppilaiden yksilökohtaiseen ohjaamiseen tehokkaammin, koska oppilaille tulee aktiivisempi rooli opiskelussaan. Verkkomateriaali ja tarvittaessa tulostettavat teoriavihkot mahdollistavat myös perinteisen opiskelun. Idea tämän sähköisen materiaalin kehittämiseen l ...

  • Heinolainen Marianne, Taatila Minna
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Esityksen ensisijainen kohderyhmä on perusasteen koulutuksen asiantuntijat, koordinaattorit ja tutorit.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Aluehankkeemme on järjestänyt maakuntamme tutoropettajille koulutus- ja verkostoitumistapahtumia. Tapahtumissa on edistetty tutoreiden ammatillista osaamista ja edesautettu yhteistyötä yli kuntarajojen. Tapahtumien teemat ovat liittyneet läheisesti digitutoropettajatoimintaan ja kouluissa käytettävään opetusteknologiaan. Alueellamme oli tutoropettajatoiminta vaihtelevasti käynnissä ja saman tyyppisten asioiden kanssa painittiin kaikissa kunnissa. Olemme järjestäneet koulutuksia ja edistäneet ve ...

  • Rongas Anne
  • Kohderyhmä: Peruskoulun aineenopettajat
  • STEM-opetuksesta kiinnostuneet, monialaisista oppimiskokonaisuuksista ja formatiivisesta arvioinnista kiinnostuneet.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Toteutamme parinkymmenen peruskoulun kanssa monialaisia oppimiskokonaisuuksia STEM-lähestymistapaa hyödyntäen. STEM yhdistää kokoaa luonnontieteitä ja usein mukaan nousee myös A eli arts, taideaineet, käden taidot. STEM tulee sanoista science, technology, engineering, mathematics. Työskentelyyn kuuluu ihmettely, uteliaisuuden herättäminen, tutkiminen, kokeilu ja keksiminen. Kattoteemamme on kestävä kehitys. Kouluissa suunnitellaan omia toteutuksia, jotka ovat mukana kansainvälisessä toimintatut ...

  • Korhonen Ari
  • Kohderyhmä: Aikuiskouluttajat ja vapaan sivistystyön toimijat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Posteri esittelee portaalin avoinpetus.fi (avoinoppiminen.fi). Sinne on koottu kotimaista opetuksen tarjontaa, joka on maksutonta osallistujille. Portaalilla on myös oma Facebook-ryhmä, jossa voi käydä keskustelua avoimesta opetuksesta ja oppimisesta. Portaaliin kerätään myös tietoa avoimen opetuksen ja oppimisen teemoilla kulkevista projekteista ja hankkeista, kuten Avointen oppimateriaalien käytön edistäminen -hankkeesta. Tavoitteena on löytää omistaja tälle portaalille, eli taho joka voisi ja ...

  • Okkonen Jussi
  • Kohderyhmä: Peruskoulun aineenopettajat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

COVID-19 -pandemian myötä muuttunut koulujärjestelmän toimintamalli edellyttää opettajilta kykyä mahdollistaa sidosryhmien toimintaa digitaalisissa ympäristöissä; mm. digitaalisen oppilashallinton, viestinnän, etäopetusjärjestelmien, sähköisten oppimateriaalien ja oppilashuollon järjestelmissä. Laajalle levinnyt erilaisten  oppimisympäristöjen ja opetukseen liittyvien hallinnollisten välineiden kirjo vaikuttaa opettajien työkuormaan ja työn sujuvuuteen. Opettaja on sekä opetussisältöjen että dig ...

  • Myllymäki Mikko
  • Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
  • Terveysalan koulutusta järjestävät tahot (AMK, ammatillinen oppilaitos, Yliopisto). Terveysalan ammattilaiset.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Tausta Teknologinen kehitys on tällä hetkellä nopeampaa kuin koskaan, mikä luo terveysalan koulutukseen suureen mahdollisuuden, mutta myös haastaa luomaan ja soveltamaan uudenlaisia oppimisympäristöjä. Virtuaalitodellisuus (VR) on teknologia, jolla on mahdollista monipuolistaa terveysalan koulutusta, mutta sitä on hyödynnetty ja tutkittu tässä kontekstissa vähäisesti. Tarkoitus Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoitajaopiskelijoiden kokemuksia VR-simulaation teknisestä ja pedagogisesta ...

  • Vesalainen Janette
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Etäyhteyksien hyödyntämisestä kiinnostuneet opetuksen ja koulutuksen kanssa tekemisissä olevat henkilöt (esim. opetushallinnon henkilökunta, rehtorit, koulujen opetushenkilökunta). Esitys on tehty lukiokoulutuksen näkökulmasta.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Vantaan kaupungin toisen asteen koulutuksen tavoitteena vuodelle 2021 on edistää digitalisaation hyödyntämistä opetusjärjestelyissä sekä kehittää etäopetuksen ja -ohjauksen käytäntöjä ja pedagogiikkaa. Vaikka yli vuoden kestänyt koronaviruspandemia ja sen tuomat etäopetusjaksot ovat haastaneet koulujen arkea, tilanne on myös opettanut paljon. Näitä oppeja onkin Vantaalla tarkoitus hyödyntää ja jatkokehittää. Posterissa esitellään Vantaan lukiokoulutuksen keinoja edistää edellä mainittuja tavoit ...

  • Haapakoski Minna, Korniloff Katariina, Malinen Anita, Parviainen Tiina, Silvennoinen Minna, Vesisenaho Mikko
  • Kohderyhmä: Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

*Tausta:* Simulaatio-oppiminen on todellisuuden jäljittämistä harjoitusympäristössä toteuttaen harjoitusskenaarioita mahdollisimman aidosti. Simulaatio-oppimisen tilanne voi vaihdella esimerkiksi yksittäisen taidon harjoittelusta simulaatiotiimin, mahdollisesti monen eri alan toimijantoteuttamaan yhtäaikaiseen ja yhteistoiminnalliseen harjoitukseen. Kuntoutusalalla simulaatio-oppiminen on tärkeä osa opiskelua, koska se tarjoaa turvallisen ympäristön harjoitella uusia menetelmiä ilman pelkoa virh ...

  • Heinolainen Marianne, Taatila Minna
  • Kohderyhmä: Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
  • Kohderyhmänänä kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat, rehtorit, opettajat, koordinaattorit.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Google Sites -sivusto on monikäyttöinen digitaalinen alusta: sen avulla voi tehdä sivustoja, esityksiä, oppimateriaaleja, ohjeita ja oppaita, intranetejä, ryhmä- ja projektitöitä jne.  Sivuston käyttö on helppoa, aloitteleva käyttäjä pääsee vaivattomasti alkuun, mutta Sites tarjoaa edistyneellekin käyttäjälle mahdollisuuksia luoda hyvinkin monipuolisia kokonaisuuksia. Sites soveltuu asiantuntijoille, opettajille, oppilaille jne. ja sen voi jakaa suljetulle katsojaryhmälle, julkisesti tai pitää p ...

  • Mäkelä Tiina
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Esityskieli: English

This poster presents the Innovative Learning Environments (ILE) research group and its ongoing projects at the University of Jyväskylä. Its multidisciplinary (e.g educational, cognitive, and computer sciences, psychology, and mother tongue) research focuses on user-driven design, implementation, and evaluation of technologies and spaces fostering learning and wellbeing in all educational levels and contexts. ILE group's current projects funded by European (e.g., Horizon 2020, Erasmus +) and nati ...

  • Lounaskorpi Petri

Toteuttaja: Jyväskylän yliopisto, IT tiedekunta Vuoden 2020 aikana Covid-19 pandemia on muuttanut perinteisen koulutusmarkkinan toteutuksen perinteisestä kontaktikoulutuksesta totaalisesti verkkovälitteiseksi. Tämä on haastanut organisaatiot innovoimaan uusia toimintamalleja ja käytäntöjä. Muutos on ollut haastava, mutta myös luonut uusia mahdollisuuksia luoda tuotekehitystä ja skaalautuvia koulutustuotteita sekä oppilaitoksille että pk- ja mikroyrityksille. KS-KK-malli -Hankkeen pohjalla on jo ...

  • Nikkanen Auli
  • Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
  • Ammatillisen oppilaitoksen opettajat ja opiskelijat sekä lisätyn todellisuuden sisällöntuotannosta kiinnostuneet.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Posterissa esitellään lisättyä todellisuutta hyödyntävä kestävän kehityksen liikunnallinen mobiilirata. Mobiilirata muodostuu painetuista korteista, jotka sisältävät perustietoja kustakin aihepiiristä. Kestävän kehtyksen korttien painopistealueet on valittu maailmanlaajuisista YK:n Kestävän kehityksen Agenda 2030 tavoitteista. Mobiililaitteiden avulla korteista avautuu tarkempaa tietoa kestävän kehityksen sisällöistä. Korttien sisältöjä voi hyödyntää mm. luontoretken suunnittelussa ja retkeen va ...

  • Holmberg Johanna, Nisula Karoliina
  • Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Ihmisen näköisestä järjestelmästä ja ketterästä kehittämisestä kiinnostuneet ammatillisten oppilaitosten ja vapaan sivistystyön suunnittelijat ja asiantuntijat.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Käynnistimme oppilashallintojärjestelmäprojektin vastataksemme reformin tuomiin muutosvaatimuksiin tavoitteenamme järjestelmä ihmisten käyttöön eikä toisinpäin. Keskiöön halusimme nostaa opiskelijan ja opiskelijan yksilölliset oppimispolut. Yhteistyössä toimittajan kanssa rakennettiin OLLI oppilashallinto, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Kehitystyö toteutettiin ketterän kehityksen mallilla ja samaan aikaan rakennettiin uusia toimintamalleja ja käytänteitä opetukseen, ohjaukseen ja oppilash ...

  • Kotikoski Tuula, Simon Heli
  • Kohderyhmä: Ammattikorkeakoulu: Opettajat
  • Esitys sopii korkeakoulujen opettajille, mutta myös opiskelijoille ja koulutuksen suunnittelijoille.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

KIVAKO-kielihankkeen taustalla on Suomen heikko tilanne kielivarannon suhteen. Ylioppilaskirjoituksissa kirjoitetaan lähinnä ruotsia ja englantia. OKM:n rahoittama KIVAKO-hanke (Kielivarannon vahvistaminen korkeakouluissa) reagoi tilanteeseen käynnistämällä mittavan, valtakunnallisen kielihankkeen, jossa on mukana on 18 ammattikorkeakoulua ja 8 yliopistoa. Opintojaksot tuotetaan DigiCampuksen Moodle-alustalle. Tarve hankkeelle on ilmeinen, koska Suomessa on korkeakouluja, joissa tarjolla ei ole ...

  • Laru Jari
  • Kohderyhmä: Opiskelijat ja tutkijat
  • KAIKKI KOHDERYHMÄT. Esitys on yleisellä tasolla, vaikka konteksti on opettajankoulutus
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Covid-19 kriisi on pakottanut opettajat ja opiskelijat niin kotimaassamme kuin kansainvälisesti hyödyntämään etä- ja hybridiopetuksen mahdollisuuksia kurssien toteuttamiseksi. Tämä on ollut tilanne erityisesti korkeakouluopetuksen kontekstissa, jota on pahimmillaan toteutettu yhtäjakoisesti etäopetuksena maaliskuusta 2020 saakka. Etä- ja hybridiopetuksen työvälineet- ja menetelmät ovat pääosin olleet meille jo aiemmin tuttuja työkaluja, kuten sosiaalisen median palveluita ja videoneuvotteluvälin ...

  • Hyypiä Mareena, Syvänen Antti

*Johdanto* Tietotyö on tällä hetkellä murroksessa, jolloin oleellista on saada yliopiston opetus-, tutkimus- ja hallintohenkilöstölle sekä opiskelijoille mahdollisuus oppia työhön vaikuttavista tekijöistä ja tietotyössä käytettävistä välineistä. Murrokseen vastaamiseen tarvitaan tutkimukseen perustuvaa arviointitietoa alkutilanteesta ja muutoksesta (niin toimivat kuin ei-toimivat ratkaisut). Tiedon kerääminen toimii pohjana myös koulutukselle, jota eri henkilöstöryhmille ja opiskelijoille voidaa ...

  • Jauhola Päivi
  • Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
  • Ammatillisen koulutuksen opettajat, suunnittelijat, johto, työelämä, opiskelijat.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Posteriesityksessä kuvataan lappilaisten ammatillisten oppilaitosten yhteinen tavoite kehittää digitaalisia toimintatapoja opintopolun eri vaiheissa. Neljän ammatillisen oppilaitoksen yhteistyönä rakennetaan Lapin eAmis toimintamalli, jossa opiskelijoille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia opiskella ajasta ja paikasta riippumatta. Yhteistyön toteutus ja toimintamallit kohdennetaan opiskelijoille, opettajille ja työelämälle. Verkoston tavoitteena on yhteistyössä virtuaalisen orientaatiojakson ja ...

  • Haakana Suvi, Hirvensalo Virpi, Saarinen Aino
  • Kohderyhmä: Lukion opettajat
  • Ensisijaisena kohderyhmänä ovat lukion maantieteen opettajat.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Ehdotamme toimintasessioon mapathon-kartoitustapahtumaa. Siinä luodaan paikkatietoaineistoa joukkoistetusti, eli piirretään maailmaa kartalle. Toimintasessiossa kokeillaan ohjaajan johdolla kartoittamista humanitaarisessa mapathon-sessiossa mallin esittelypuheenvuoron ja demon jälkeen. Osallistujat saavat sessiosta mukaansa ohjeistukset, joiden avulla mapathonin toteuttaminen onnistuu omassa koulussa joko yhden tai useamman luokan yhteisenä tapahtumana, esimerkiksi kaksoistunnilla tai teemapäivä ...

  • Haanpää Paula
  • Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
  • Toisen asteen ammatilliset opettajat ja ohjaajat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Sataedun Mewet-koti on monimuotoinen hyvinvointiteknologian oppimisympäristö, jossa yhdistetään eri koulutusasteiden ja alojen osaamista. Mewet kotiin voitte tutustua osoitteessa  www.mewethome.com [1] . Unelmanamme on kehittää Mewet-kodin oppimisympäristön pedagogiikkaa ja monialaisuutta case-simulaation turvin. Case-simulaatio on erinomainen työkalu, kun pyritään mahdollisimman autenttiseen ja turvalliseen oppimiseen. Nämä oppimistilanteet ovat tärkeitä oppijoiden ammatillisen kasvun kannalta. ...

  • Haveri Jukka
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Keväällä 2020 koulujen siirtyessä etäoptukseen sulkeutuivat myös kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut kaikkialla Suomessa. Tampereella tuohon sulkuun reagoitiin luomalla nettiin viisi mediakanavaa, joilla voitiin tarjota ohjelmaa ja opetusta etäopetukseen siirtyneille oppilaille.  Kanavat saatiin nopeasti liikkeelle, koska kaupungin Mediakoululla oli entuudestaan käytössä niin laitteisto ja kanavat lähetysten tekoon. Ennen sulkua kyseisiä kanavia oli käytetty opettajien koulutukseen ja koulujen medi ...

  • Autiomäki Niina
  • Kohderyhmä: ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
  • Digitaalisten tuotteiden ja tiedontuotannon kehittämisestä kiinnostuneet henkilöt. Käyttäjälähtöinen kehittäminen heterogeenisellä ja autonomisella kentällä, jossa tiedonkeruussa on ollut haasteita perinteisin webropol-kyselymenetelmin. Kuulemme mielellämme myös ideoita ja ajatuksia.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Osaamiskeskus Kentauri [1] on yksi nuorisoalan osaamiskeskuksista. Kentaurin painopistealueena on nuorisoalalla toimivien järjestöjen tilannekuva ja vaikuttavuus. Yhtenä tehtävänämme on kehittää ja systematisoida nuorisoalan järjestökentän tiedontuotantoa. Pilotoimme tiedontuotantojärjestelmän vuonna 2022 ja järjestelmä valmistuu vuonna 2023. Tiedonkeruu raportoidaan AVI:n Nuorisotilastot.fi -sivustolle [2] . Kartoitamme tiedontuotannon nykytilaa sekä käytössä ja kehitteillä olevat järjestelmät. ...

  • Kangas Iida-Maria, Kangas Vuokko, Rongas Anne, Viteli Jarmo
  • Kohderyhmä: Peruskoulun aineenopettajat
  • Sopii kaikille koulutusasteiden opettajille
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Monialaiset opetuskokonaisuudet ovat mielenkiintoisia ja haastavia. Esittelemme esimerkkien avulla sekä MOKien suunnittelua helpottavia työkaluja ja menetelmiä seva muutamaa valmista STEM-MOKkia jotka avaavat MOKin mahdollisuuksia suunnittelusta arviointiin. ...

  • Iwata Megumi, Laru Jari
  • Kohderyhmä: Peruskoulun aineenopettajat
  • Kaikki opettajat, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmoinnista ja STE(A)M sisällöistä.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Ohjemointi perusopetuksessa kurssi on osa Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan vapaavalintaisia opintoja. Kurssin osaamistavoitteisiin kuuluvat: a) opiskelija osaa soveltaa yhteisöllisen ongelmanratkaisun työtapaa ohjelmoinnin kontekstissa; b) Osaa suunnitella ja toteuttaa peruskoulun opetussuunnitelman mukaisia kokonaisuuksia joissa ohjelmointi on yksi osa oppimista; c) Tuntee algoritmisen ajattelun perusteet; d) Tuntee aloittelijoille suunnatut ohjelmointityökalut ja on tutustunut n ...

  • Kunnari Jenni, Muukkonen Hanni, Silvola Anni
  • Kohderyhmä: Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Tämän posterin kohderyhmänä toimivat korkeakoulujen henkilökunta, jotka ohjaavat opiskelijoiden opintoja kandi- tai maisterivaiheessa. Lisäksi aiheen kohderyhmänä toimivat analytiikkatyökaluja hyödyntävät ja kehittävät tahot. Korkeakoulujen lisäksi kohderyhmänä toimivat muiden koulutusasteiden henkilökunta, joita kiinnostaa analytiikan hyödyntäminen opiskelijoiden ohjaamisessa.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Etäaika on haastanut korkeakoulujen toimintamalleja ja vuorovaikutusta. Opiskelijat kohtasivat psykososiaalisia (Morris et al., 2021) ja teknologisia haasteita (Shin & Hickey, 2021) ja on tunnistettu tarve ymmärtää etäohjausta (Hu, 2020). Oppimisanalytiikan mahdollisuuksia etäohjauksessa on tuotu esiin (Aguilar ym, 2021) ja opiskelijoiden mielestä kuvaajat tukevat heitä etäopiskelussaan (Rets ym., 2021). Selvitimme hankkeessa opiskelijoiden ja ohjaajien vuorovaikutusta, opiskelijoiden tiedon ja ...

  • Kaila Erkki, Lempinen Katja, Nevaranta Matias
  • Kohderyhmä: Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Oppimisanalytiikka on nouseva analytiikan osa-alue ja opetuksessa on jo paljon aprikoitu opiskelusta kertyvän datan hyödyntämistä sekä oppimiskokemuksen kehittämiseen, että tehostamiseen. Ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa tilanne eroaa lievästi, sillä opintojen painoarvot ovat erilaiset; toisessa käytännönläheiset, toisessa teoreettiset. Aiheeksi muodostuneekin opiskelijoiden eroavat mielipiteet korkeakoulutuksessa; miten näiden kahden samanlaisen, mutta käytännössä erilaisen koulutuksen o ...

  • Kinnari-Korpela Hanna, Kinnari-Korpela Hanna, Rinneheimo Kirsi-Maria, Rinneheimo Kirsi-Maria, Suhonen Sami, Tuominen Eeva-Leena
  • Kohderyhmä: Ammattikorkeakoulu: Opettajat
  • Sopii myös toisen asteen opettajille ja hallintohenkilökunnalle sekä kaikille toimijoille korkeakoulutuksen parissa työskenteleville.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Oppimisanalytiikalla tarkoitetaan opiskelijoiden oppimistapahtumissa tuottaman datan mittaamista, keräämistä, analysointia ja raportointia. Datan avulla oppimista voidaan tukea, kehittää ja optimoida. Sen avulla on myös mahdollista kehittää käytettävää oppimisympäristöä sekä oppimateriaaleja. Oppimisanalytiikan määritelmä ei sinänsä rajaa sen käyttöä pelkästään verkkokursseihin. Käytännössä kuitenkin datan kerääminen edellyttää jonkinlaista verkko-oppimisympäristön käyttöä. APOA, “Oppimisanalyt ...

  • Mäkinen Maarit, Sihvonen Mika
  • Kohderyhmä: Aikuiskouluttajat ja vapaan sivistystyön toimijat
  • Esitys on suunnattu laajasti aikuiskoulutusta toteuttaville ja kehittäville toimijoille, kuten kouluttajille, ohjaajille, opettajille ja rehtoreille. Esitys kiinnostanee myös asiantuntijoita ja poliittisia päätöksentekijöitä, jotka ovat vaikuttamassa aikuiskoulutuksen suuntaamiseen ja kehittämiseen. Hanketoimijat saavat esityksestä tietoa jo toteutetuista perustaitoja kehittävistä malleista oman kehitystoimintansa suunnittelua ja verkostoitumista varten.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Heikot perustaidot, kuten luku-, numero-ja ongelmanratkaisutaidot digitaalisisssa ympäristöissä, vaikeuttavat työelämässä menestymistä, opiskelua ja elämän taitekohdista kuten työttömyydestä selviytymistä. Vaikka suomalaisten aikuisten perustaidot ovat keskimäärin erinomaisia, OECD:n teettämän aikuistutkimuksen mukaan jopa sadoilla tuhansilla on vaikeuksia selvitä arkielämän haasteista heikkojen perustaitojensa vuoksi. Aikuiskoulutuksessa työskentelevät pyrkivät opiskelijoiden tukemiseen, mutta ...

  • Antola Pyry, Torvikoski Janne
  • Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Miten voimme sujuvasti ja ennen kaikkea laadukkaasti mahdollistaa yksilölliset opintopolut erilaisille oppijoille? Miten voimme vahvistaa opiskelijan osallisuutta opintojensa suunnitteluun ja omistajuutta koko oppimisprosessiinsa? Miten voimme jatkuvasti vahvistaa oppimisen taitoja? Näihin kysymyksiin olemme hakeneet vastauksia 2,5-vuotisessa, ammatillisen koulutuksen yhteisten tutkinnon osien YTO-Areena-kehittämishankkeessa, joka jatkuu elokuuhun 2020. Esittelemme posterissa tiivisti hankkeemm ...

  • Lehikko Anu, Nykänen Mikko, Ruokamo Heli
  • Kohderyhmä: Opiskelijat ja tutkijat
  • Tutkijat, VR-oppimisratkaisujen kehittäjät
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Virtuaalitodellisuus (VR) soveltuu immersiivisten kokemusten ja elämysten luomiseen. Tutkimuksissa on havaittu, että immersio ja läsnäolon tunne virtuaaliympäristössä ovat myös keskeisiä VR-oppimisympäristöissä vaikuttavia tekijöitä (Li et al., 2018). Immersion ja läsnäolon tunteen suhteesta oppimiseen virtuaalitodellisuudessa on kehitteillä teoreettisia malleja (esim. Makransky & Petersen, 2021), jotka pohjautuvat osittain kognitiiviseen psykologiaan (esim. Bandura 1977) ja motivaatioteorioihin ...

  • Autiomäki Niina, Kirjavainen Hanna
  • Kohderyhmä: Luokanopettajat
  • Kohderyhmänä ovat eteenkin 4-6 -luokkalaisia opettavat luokanopettajat, mutta yleisemminkin kulttuurisesta moninaisuudesta ja pelillistämisestä kiinnostuneet henkilöt.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

PELIMO-hankkeessa kehitettiin mobiilipeli kulttuurisen moninaisuuden oppimisen tueksi 4-6 –luokkalaisille OPS huomioiden. Pelissä pelaaja pääsee kokemaan eri hahmojen avulla päivän toisen henkilön elämää. Jokaisella pelihahmon avulla käsitellään sekä yhteisiä että pelihahmon omia kulttuurisen moninaisuuden teemoja.  Adaptiivinen peli sisältää myös erilaisia minipelejä ja odottelupelejä. Pelidemoa on pilotoitu Turun alueen alakouluissa ja kehitetty saadun palautteen perusteella. Peliä on pilotoi ...

  • Kivekäs Johanna, Partanen Hanna-Maria
  • Kohderyhmä: Luokanopettajat
  • Materiaali on suunnattu koko perusopetuksen opetushenkilöstölle eli ala- ja yläkoulun opettajille sekä rehtoreille.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Seitsemän sisarusta -materiaali [1]  edistää laaja-alaisen osaamisen taitojen näkyväksi tekemistä koulutyössä. Edistämispaketissa laaja-alaisen osaamisen taitojen konkretisointi tapahtuu Seitsemän sisaruksen avulla. Lisäksi laaja-alaisen osaamisen taitojen edistämiseksi on Päijät-Hämeen opetushenkilöstölle luotu osaamismerkkijärjestelmä, joka käyttöönotetaan syksyllä 2021. Päijät-Hämeen kunnat ovat luoneet osaamismerkkijärjestelmän, jonka avulla oppivan yhteisön jäsenet voivat kehittää ja jaka ...

  • Rissanen Antti, Saastamoinen Kalle
  • Kohderyhmä: Yliopistot: Tiedekuntien opetushenkilöstö
  • /Teema-alueen opiskelijatasojen runsauden vuoksi rajaamme näkökulmaa ensisijassa korkeakouluissa tapahtuvaan tekniikan ja luonnontieteiden opetukseen, jossa matemaattisella käsitteistöllä voidaan etsiä ratkaisuja annettuihin tehtäviin. Kuitenkin tämän kaltainen työskentelytapa voi olla sovellettavissa myös tietotekniikka-painotteisessa lukiotason opetuksessa./
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

**SIMULOINNIN MONET MAHDOLLISUUDET TEKNISTEN HARJOITUSTEHTÄVIEN OPETUKSESSA** Tietoteknisiä välineitä voidaan käyttää erilaisten oppisisältöjen omaksumiseen. Voisiko tietotekniikan parempi ja syvällisempi osaaminen tuottaa uusia mahdollisuuksia tehdä asioita toisella tavalla? Opiskelijatasojen runsauden vuoksi rajaamme näkökulmaa korkeakouluissa tapahtuvaan tekniikan ja luonnontieteiden opetukseen, jossa matemaattisten käsitteiden avulla voidaan etsiä ratkaisuja annettuihin tehtäviin. Kuitenkin ...

  • Kangas Vuokko, Anne Rongas, Peltomaa Iida-Maria, Jarmo Viteli

ATS-STEM-projektissa toteutettiin 8 pilottia suomalaisissa kouluissa STEM-opetukseen osana kansainvälistä projektia. Posterissa esitellään tuotoksia ja hankkeen tuloksia mm. digitaalisen arvioinnin onnistumisesta MOK-ympäristössä ja suunnittelumallin toimivuudesta. ...

  • Okkonen Jussi, Tuvi iiris, Väljataga Terje
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Posteri on suunnattu kaikille opetusteknologian yhteiskehittämisestä kinnostuneille
  • Esityskieli: English

The European Educational Research Association has expressed serious concerns on quality and impact of educational research in Europe. The commonplace critique of educational research is that it is grounded in conventional assumptions about learning and teaching in a single setting, including the problems with fragmented and compartmentalized knowledge and lack of holistic view on learning and its lifelong character, thus, failing to provide understandable input for improving learning and teach ...

  • Aalto Markus, Kurttila Jukka
  • Kohderyhmä: Peruskoulun aineenopettajat
  • Hankkeen kohderyhmät ovat tytöt (9-luokkalaiset ja toisella asteella opiskelevat), opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä yritykset ja työnantajat. Välillisiä kohderyhmiä ovat vaikuttajat ja päättäjät, vanhemmat ja huoltajat sekä media.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -hanke tuo tekniikan aloja tutummaksi tytöille työpajojen, koulutusten sekä koulutusmateriaalien kautta. Hankkeen myötä vahvistetaan tyttöjen luottamusta osaamiseensa ja innostusta hakeutua opiskelemaan teknologia-alaa. Suomalaiset tytöt ovat maailman kärkeä luonnontieteissä ja matemaattisissa aineissa, mutta ovat OECD-maista kaikkein vähiten kiinnostuneita hakeutumaan tekniikan ja teknologian aloille? Suomi on yksi Europan segregoituneimmista maista eli koulutus ...

  • Harju Lauri, Lempilä Helka
  • Kohderyhmä: Luokanopettajat
  • Esitys sopii loistavasti myös erityisopettajille ja aineenopettajille. Perusopetuksen henkilöstö (rehtorit, sivistyspalvelut ja opetuksen kehittäjät) ovat myös kohderyhmämme, sillä toiveena on innostaa muitakin koulutuksen järjestäjiä kokeilemaan avoimien oppimateriaalien tuottamista.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Aivot - Yhdessä käyttöön on Tampereen seutukunnan innovatiivinen ja uudenlainen hanke, jossa koulutuksen järjestäjä tuottaa itse oppimateriaalia. Aivot-hankkeessa on jo tuotettu 3.– 6. luokan ympäristöopin digitaalinen oppimateriaali, ja se on käytettävissä kaikilla seudun opettajilla. Syksyllä 2021 käynnistyvät 0.– 2. luokkien ympäristöopin sekä 7.– 9. luokkien terveystiedon materiaalien tuottaminen. Materiaali tuotetaan avoimeksi ja ei-kaupalliseksi. Hankkeen julkiset nettisivut ovat nähtäviss ...

  • Impiö Niina, Mäenpää Kati, Vaskuri Paula
  • Kohderyhmä: Ammattikorkeakoulu: Opettajat
  • Amk-opettajat, yliopisto-opettajat, opettajatuutorit, opinto-ohjaajat
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Digitalisaation ja robotiikan sulautuessa yhä kiinteämmäksi osaksi digimaailman oppimisympäristöjä, se ei poista sitä tosiasiaa, että oppimisen aktiivisina toimijoina ovat edelleen inhimilliset ihmiset, joiden aidolla vuorovaikutuksella ja yhteisellä toiminnalla on oppimisen kannalta oleellinen merkitys. Opiskeluryhmien rakentava ja sujuva yhteistyö sekä turvallinen oppimisilmapiiri parantavat tutkitusti paitsi oppimisen laatua, vaikuttavat myös opiskelijan hyvinvointiin.  Motivaatio ja sitoutum ...

  • Salmenoja Riitta
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Koulujen arkea on tietotekniikan taitojen opettaminen oppiaineiden sisältöjen kustannuksella. Oppilaat joutuvat prosessoimaan samaan aikaan teknologian käyttöä ja uusia opittavia oppiainesisältöjä. Digiajan peruskoulu II -raportin (2020) mukaan digitalisaatio on edennyt kouluissa eri tahtiin. Oppilaiden jo alkujaan heikossa osaamistasossa ei nähty merkittäviä muutoksia tarkastelujakson aikana. Puutteet välinetaidoissa ja tietotekniikan perusteiden hallinnassa haittaavat tarkoituksenmukaista ja t ...

  • Malinen Jarmo, Annika Skogster, Paakkonen Heikki, Ståhl Tore, Tiitu Hannu, Harjula Matti
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

The ALM project, run by e-learning, pedagogy of mathematics and health care professionals of Aalto University and Arcada University of Applied Sciences, aims to develop an intelligent learning environment for teaching medication calculation. Basic skills of the health care personnel include proficiency in dosage calculation. The challenge of dosage calculation is that the outcome resulting from even a minor error in basic arithmetic may be devastating and pose a serious threat to patient safety. ...

  • Einiö Keijo, Korsimo Janne
  • Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
  • Mallin käyttöönotto vaatii johdolta uskallusta ja rohkeaa heittäytymistä. Malli edistää jaettua johtamsita ja osallistaa opettajia toimintakulttuurin kehittämisessä osaan arkista koulutyötä. Foorumin esitys sovletuu toki myös opettajille, jotka vaot oleet tutortoiminnassa mukana ja halauvat kuulla ajatuksia tutortoiminnan kehittämisestä.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

Tutormalli on Suomessa tukitusti ollut menestystarina. Toimintaa on monessa kunnassa pyöritetty OPH:n hankeavustusten turvin. Tutortoiminta on monessa kunnassa pääasiallisesti keskittynyt TVT-tutorointiin, mutta hyvät kokemukset ovat innoittaneet kokeilemaan tutorointia myös muissa aihealueissa. Avustukset ovat vääjäämättä jossain kohdin vähenemässä, ellei peräti loppumassa. Kunnat ja koulut ovat myös verrattain pieniä Suomessa, joten tutortoiminnan kasvaessa voi olla hankalaa löytyy riittävästi ...

  • Lounaskorpi Petri

Toteuttuja: Savonia-ammattikorkeakoulu oy Covid-19 pandemian aikana kaupunkikeskustat ja kauppakeskukset ovat ennestään tyhjentyneet ja aiheuttaneet kaupan pk- ja mikroyrityksille asiakaskadon. Toisaalta keskustojen ja kauppakeskusten hiljentyminen on haaste myös infrastruktuureille. Hankkeessa luodaan virtuaalinen kauppakeskus (kaupunkikeskusta), jossa jokainen liike ja palveluntarjoaja saa oman ”liiketilan”, jossa voi esitellä tuotteita. Malli on kokeilematon ja poikkeaa täysin olemassa olevis ...

  • Teppo Terhi
  • Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen opettajat ja päiväkodin johtajat
  • Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen päättäjät, johtajat ja suunnittelijat, varhaiskasvatuksen henkilöstö.
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

*Vopeka on uusi valtakunnallinen verkkopohjainen työväline varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digipedagogiikan, digitaalisten oppimisympäristöjen ja henkilöstön tvt-osaamisen arvioinnin ja kehittämisen tueksi. Posteri kertoo mikä on Vopeka ja mitä se tarjoaa varhaiskasvatuksen väelle.* * VopekaPosteri [1] * *(posteri voi muokkautua vielä)* [1] https://seutukeskushame-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/terhi_teppo_hameenlinna_fi/Eck6WwtyZXhIv2Ywa5UwZysB7IWbGgxek7pUI1nMoMBkHQ?e=xYMncV ...

  • Ahola Marja, Hartikainen Anita
  • Esityskieli: Finnish / Suomi

KOKOMA-hankkeessa kehitetään verkossa toteutettava opintokokonaisuus korkeakoulutetuille maahanmuuttajille. Opintokokonaisuus tukee yrittäjyysvalmiuksien ja  suomen kielen kehittymistä sekä nopettaa sijoittumista työmarkkinoille. Koulutusmalli pilotoitiin kaksi kertaa. Paikasta riippumaton koulutus toteutettiin verkossa ja ryhmä- sekä pienryhmäopetus online-tapaamisissa. Koulutusten jälkeen arvioidaan hankkeen vaikuttavuutta ja kehitetään MOOC-kurssi, jota voi opiskella itsenäisesti ja jota kork ...

  • AREENA-sali
  • Paikka: AREENA-sali
  • Aika: 02.12.2021 13.45.00
  • Kesto: 30 minuuttia

ITK-postereiden laatijat esittelevät postereitaan AREENA-salin takaosan posterialueella. Postereiden tiedot löydät täältä [1] . [1] https://ohjelma.itk-konferenssi.fi/en_US/event/interaktiivinen-tekniikka-koulutuksessa-konferenssi-108/poster ...

  • AREENA-sali
  • Paikka: AREENA-sali
  • Aika: 03.12.2021 10.15.00
  • Kesto: 1 tunti 30 minuuttia

ITK-postereiden laatijat esittelevät postereitaan AREENA-salin takaosan posterialueella. Postereiden tiedot löydät täältä [1] . [1] https://ohjelma.itk-konferenssi.fi/en_US/event/interaktiivinen-tekniikka-koulutuksessa-konferenssi-108/poster ...