Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi

  • Eskelinen Juha, Juntunen Merja, Laakkonen Ilona, Mikkonen Toni, Ouli Pekka, Seppänen Jukka
  • 03.09.2021 09.00.00
  • Esityssali 24

EDUXR 2020 ja kuinka unelmista tuli arkea virtuaalitodellisuudessa

Kuvaus

Toimintasessiossa tutustutaan XR-teknologioihin yhteisöllisten ja immersiivisten kokemusten mahdollistajana erilaisissa oppimistilanteissa ja virtuaalitodellisuuden tapahtumissa.

Kevättalvella 2020  alkanut poikkeustilanne, etäopetukseen siirtyminen ja erilaisten tapahtumien, kuten  ITK:n peruuntuminen, innostivat meitä EDUXR-tiiminä etsimään uusia teknisiä ratkaisuja niin työntekoon, oppimiseen kuin vapaa-ajallekin. Laajennettu todellisuus (XR) luo mahdollisuuden toisten ihmisten kohtaamiseen, yhteisölliseen työskentelyyn ja oppimiseen immersiivisissä, uppouttavissa, ympäristöissä. Tällaisia ratkaisuja on tarvittu ja tullaan edelleen tarvitsemaan ehkä enemmän kuin koskaan. EDUXR-tiimimme onkin järjestänyt useita laajennetun todellisuuden tapahtumia kuluneen vuoden aikana, ja kysyntä virtuaalitodellisuudessa järjestettäviin tilaisuuksiin tuntuu vain kasvavan.

EDUXR:n taustalla on Business Finlandin rahoittama “Laajenevat oppimisen todellisuudet” -hanke. Hankkeessa rakennamme laaja-alaista VR-toimijoiden verkostoa, jonka yhteisellä asiantuntemuksella syntyy kansainvälisesti merkittävää VR-teknologiaa ja oppimista yhdistävää osaamista, tutkimusta sekä uudenlaisia koulutuspalveluja ja -tuotteita.

Tämän toimintasession aluksi kerromme kokemuksiamme XR-tapahtumien tuottamisesta, toteuttamiseen tarvittavista kyvykkyyksistä ja teknologioista sekä kantapään kautta oppimistamme asioista. Kurkistamme myös laajennettuihin oppimisen todellisuuksiin: miten XR-teknologiat tukevat immersiivistä oppimista ja miten rakennetaan yhteisöllinen oppimisen maailma virtuaalitodellisuuteen. Aloituspuheenvuoron lopuksi esittelemme lyhyesti toimintapisteiden sisällön ja ohjeistamme yleisöä toimintasession kulusta sekä toimimisesta XR-kierroksilla.

Aloituspuheenvuoron (n. 15 min) jälkeen osallistujilla on mahdollisuus kokea kaksi erilaista virtuaalitodellisuuden maailmaa 15 minuutin mittaisilla opastetuilla XR-kierroksilla. Yhdessä XR-maailmassa voi kerrallaan vierailla 8-10 henkilöä. Jokaisen kierroksen jälkeen VR-laitteet desinfioidaan ennen seuraavia käyttäjiä. Toimintasession aikana on kolme 15 minuutin kierrosta molemmissa ympäristöissä, joten kaikkiaan opastetuille XR-kierroksille ehtii toimintasession aikana osallistua n. 60 henkilöä.

Virtuaalitodellisuuden kierrosten lisäksi osallistujat voivat toimintasession aikana vapaasti tutustua teknologiakumppaniemme XR-laitteiden ja -sovellusten valikoimaan ja testata erilaisia laitteita. Samalla on mahdollisuus keskustella EDUXR-tiimiläisten kanssa esimerkiksi oppimisesta ja tapahtumien järjestämisestä virtuaalitodellisuudessa tai maailmojen rakentamisesta virtuaalitodellisuuteen. Voimme myös yhdessä miettiä, mitä esittämiäsi haasteita XR-teknologioilla voisi tulevaisuudessa ratkaista ja mitä tarjottavaa laajennetuilla todellisuuksilla olisi juuri sinulle.

Toimintasession toiminnallinen osuus (n. 60 min) koostuu kolmesta rinnakkaisesta toimintapisteestä / aihekokonaisuudesta

  1. EDUXR 2020 - tapahtuman järjestäminen virtuaalitodellisuudessa
    (3x15 min opastettu kierros virtuaalitodellisuudessa, max. 10 hlöä / kierros)

    Kierroksella tutustutaan EduXR-tilaisuuksien ympäristöihin AltspaceVR:ssa ja kerrotaan maailmojen rakentamisesta virtuaalitodellisuuteen.

  2. Yhteisöllinen oppiminen virtuaalitodellisuudessa
    (3x15 min kierros virtuaalitodellisuudessa, max. 10 hlöä / kierros)

    Kierroksella tutustutaan ammatillisen koulutuksen yhteisöllisiin oppimisen ympäristöihin virtuaalitodellisuudessa, ja päästään ohjatusti kokeilemaan erilaisten taitojen harjoittelua XR-ympäristöissä.

  3. Yrityskumppanien toimintapiste (koko toimintasession ajan)
    Mahdollisuus  verkostoitua, jakaa kokemuksia ja kysellä neuvoja XR-teknologioihin ja niiden hyödyntämiseen liittyvistä asioista.

Käytännön info

Alkaa
03.09.2021 09.00.00
Päättyy
03.09.2021 10.15.00
Kesto
1 tunti 15 minuuttia
Sijainti
Esityssali 24

Esityksen tiedot

Kohderyhmä
Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat

Kohderyhmän tiedot

Kaikki XR-teknologioista ja laajennetuista todellisuuksista sekä niiden mahdollisuuksista kiinnostuneet ammatista tai toimialasta riippumatta
esim. ammatillisen koulutuksen opettajat ja muu henkilöstö, eri kouluasteiden (varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin) opettajat, ohjaajat ja rehtorit, asiantuntijat ja suunnittelijat, aikuiskouluttajat, henkilöstökouluttajat, tutkijat, tapahtumien järjestäjät, yrittäjät ym. yritysmaailman toimijat

Esittäjät

Eskelinen Juha

Tampereen yliopisto

johtaja, digitalisaatio


Juntunen Merja

Jyväskylän yliopisto / opettajankoulutuslaitos

yliopistonopettaja


Laakkonen Ilona

JAMK / ammatillinen opettajakorkeakoulu

asiantuntija


Mikkonen Toni

POKE

suunnittelija


Ouli Pekka

POKE

digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntija


Seppänen Jukka

POKE

digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntija