Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi

  • Essi Ryymin, Vuorinen Kenneth, Leinonen Teemu, Salmivirta Seppo, Veermans Marjaana
  • 03.09.2021 10.30.00
  • AREENA-sali

Yli 100 vuotta opettajien digipedagogikkaa, tutkivaa oppimista ja opetusteknologiaa

Kuvaus

Yli 100 vuotta opettajien digipedagogikkaa, tutkivaa oppimista ja opetusteknologiaa

Vuosina 2001-2003 toteutettu eurooppalainen ”ITCOLE Innovative Technologies for Collaborative Learning and Knowledge Building” -hanke tutki ja kehitti tutkivan oppimisen käytänteitä sekä yhteisöllistä opetusteknologiaa. Hankkeeseen osallistui laaja joukko opettajia ja oppilaita, oppimisen ja opetusteknologian tutkijoita, kehittäjiä ja valmentajia Hollannista, Saksasta, Suomesta, Espanjasta, Italiasta ja Kreikasta. Hanke sai rahoitusta Euroopan Unionin Information Society Technology (IST) -ohjelmasta ja sen ansiosta mullistettiin opetusta ja rakennettiin uskaliaasti uudenlaista kokeilukulttuuria kouluihin. Hankkeessa syntyi kymmeniä tutkimusartikkeleita, useita väitöskirjoja, opetusteknologisia prototyyppejä, toimintamalleja opettajankoulutukseen sekä opettajienkoulutuksessa käytettyjä oppikirjoja.

Hankkeen aikana luodut käytännöt ovat osaltaan luoneet pohjaa opettajankoulutuksen digipedagogisen osaamisen kehittämiselle, ja ne elävät edelleen tiekarttana tulevaisuuden opettajuuteen. Forumissa panelistit muistelevat miten vuosituhannen alun suotuisa ilmapiiri ja kehitysoptimismi siivittivät innostunutta yhteisöllistä opetuksen ja oppimisen kehittämistyötä, ja analysoivat, miten hankkeen perintö on elänyt elämäänsä; skaalautunut, kehittynyt ja loikannut perusopetuksesta toiselle asteelle ja korkeakouluihin, opettajankoulutusohjelmiin, yrityksiin ja työpaikolle. Paneeli tarjoaa moniäänisen kuvan opettajien digipedagogisen osaamisen kehittämisen trendeistä ja vaiheista sekä siitä, miten koulujen ja opetuksen arki on muuttunut alakouluista aikuiskoulutukseen. Panelistit pohtivat myös kokeilevan tutkimus- ja kehitystyön merkitystä koulujen toimintakulttuurin kehittämiselle. 

Panelisteilla on yhdessä yli 100 vuotta kokemusta opettajien digipedagogisten taitojen kehittämisestä, yhteisöllisestä tutkivasta oppimisesta ja sen toteuttamisesta tietokoneavusteisesti. Panelistit edustavat korkeakoulujen tutkimusta ja opetusta, opettajankoulutusta, yrityksiä ja kouluja. 

Panelistit: 

Professori Teemu Leinonen, Aalto-yliopisto
Apulaisprofessori Marjaana Veermans, Turun yliopisto
Tutkijayliopettaja Essi Ryymin, Hämeen ammattikorkeakoulu
Toimitusjohtaja Kenneth Vuorinen, itslearning
Rehtori Seppo Salmivirta, Roihuvuoren ala-aste



 

Käytännön info

Alkaa
03.09.2021 10.30.00
Päättyy
03.09.2021 11.30.00
Kesto
1 tunti
Sijainti
AREENA-sali

Esityksen tiedot

Puheenjohtaja
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy, Essi Ryymin

Esittäjät

Essi Ryymin

Hämeen ammattikorkeakoulu Oy

Tutkijayliopettaja


Vuorinen Kenneth

itslearning

Toimitusjohtaja


Leinonen Teemu

Aalto-yliopisto

Professori


Salmivirta Seppo

Helsingin kaupunki

rehtori


Veermans Marjaana

Turun yliopisto

apulaisprofessori