Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019

  • Mustajoki Heidi, Peltonen Riitta, Suomela Kati, Tolonen Erkki

Digiloikka kouluissa + kulttuuriperintöorganisaatioissa = uusia mahdollisuuksia opetukseen! – Finna.fi koulujen aineistopankkina

Kuvaus

Kulttuuriperinnön digitalisointi ja hakupalveluihin panostukset mahdollistavat kulttuuriperintöaineistojen hyödyntämisen kouluissa. Ne antavat luontevia keinoja opettaa monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologian taitoja sekä tarjoavat aineistoja ilmiöpohjaiseen opetukseen.

Aineistot on koottu käyttäjille ilmaiseen opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan hakupalveluun Finna.fi. Suomalaiset kulttuuriperintöorganisaatiot tarjoavat Finna.fi:ssä digitoituja alkuperäisaineistoja kuten historiallisia henkilö-, paikka, tapahtuma- ja esinekuvia, kuvia muinaislöydöksistä, vanhoja karttoja, vanhoja digitoituja uutisleikkeitä ja uutisfilmejä.

Finnan aineistot opettajan näkökulmasta

Opettajan näkökulmasta Finnaa voi ajatella sekä aineistopankkina että kuvapankkina sekä alustana opettaa tiedonhakua ja siihen liittyviä käsitteitä kuten lähdekritiikki ja aineistojen käyttöoikeudet. Historian ja yhteiskuntaopin opetukseen Finna tarjoaa alkuperäisaineistoja, joilla kuvittaa opetusta ja joiden kautta nostaa keskustelua lähdekritiikistä ja näkökulmien tulkinnoista.

Äidinkieleen Finna tarjoaa esimerkkejä vanhoista mainoksista, uutisista, filmeistä tarkasteltavaksi modernien versioiden rinnalla. Kuvataiteen opetukseen löytyy kuvia suomalaisista taideteoksista. Finnasta löytyy paljon ilmiöitä kuvaava aineistoja, esimerkiksi paikallisuuden näkökulmalla. Finna Street -haku tarjoaa mahdollisuuden nähdä historian jatkumon ja muutoksen ympäristössä näyttämällä historiallisia kuvia siellä missä olet.

Aineistopankin lisäksi Finnaa voi myös ajatella kuvapankkina, josta löytyy paljon kuvia ei-kaupalliseen käyttöön. Vapaasti käytettävissä olevia kuvia oppilaat voivat esimerkiksi käyttää omien tuotoksiensa taitossa kuvituskuvina tai kuvataiteen opetuksessa digitaalisten taideteosten materiaalina.

Esityksen sisältö:

Tietoisku: Mikä Finna.fi on koulujen näkökulmasta?
Käytännön kokemuksia Kilterin koululta Finnan käytöstä

Esityksen tiedot

Puheenjohtaja
Teemu Leinonen

Kohderyhmä
Peruskoulun aineenopettajat

Kohderyhmän tiedot

Luokanopettajat sekä yläasteen ja lukion aineenopettajat (erityisesti historian, äidinkielen ja kuvataiteen), jotka käyttävät historiallisia aineistoja hyväkseen osana opetusta.

Esittäjät

Mustajoki Heidi

Kansalliskirjasto, Kirkastoverkkopalvelut

Tiedottaja


Peltonen Riitta

Kansalliskirjasto, kirjastoverkkopalvelut

Johtava käytettävyyssuunnittelija


Suomela Kati

Kilterin koulu

äidinkielen opettaja


Tolonen Erkki

Kansalliskirjasto, Kirkastoverkkopalvelut

Kehityspäällikkö

Tavoitteet


Aikataulu