Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019

  • Rissanen Antti, Saastamoinen Kalle

Liian paljon digitalisaatiota tekee lapsistamme tyhmiä!?

Kuvaus

Esityksen ensimmäisessä osassa esitellään videopelien luokittelu Funk and Buchman mukaan [1]. Esityksen toisessa osassa esitellään kuvaruutuajan, eli television, peliajan ja tietokoneella vietetyn ajan vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen [2].  Esityksen kolmannessa osassa tuodaan esille kuvaruutuajan vaikutus nukkumiseen [3]. Esityksen neljännessä osassa tuodaan esille videopelaamisen vaikutus lukemiseen ja koulutöihin [4]. Esityksen viidennessä osassa kerrotaan, minkälaisia ominaisuuksia hyvältä opetukseen tarkoitetulta peliltä vaaditaan ja myös siihen liittyviä ongelmia, yhteisöllisyys roolien omaksumisen muodossa nähdään oppimista edistävänä voimana [5]. Esityksen kuudennessa osassa pohditaan hetki pelien historiaa ja kuinka ne ovat heijastaneet omaa aikaansa [6]. Johtopäätöksissä todetaan, että digitaalista vallankumousta ei voi pysäyttää ja opetusteknologi voi liittyä mukaan tai pysyä sivustakatsojana, kun 21-vuosisata jatkaa kulkuaan.

Viitteet:

  1. STRASBURGER, Victor C.; WILSON, Barbara J.; JORDAN, Amy B. Children, adolescents, and the media. Sage, 2009.
  2. MELKEVIK, Ole, et al. Is spending time in screen-based sedentary behaviors associated with less physical activity: a cross national investigation. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2010, 7.1: 46.
  3. VAN DEN BULCK, Jan, et al. Television viewing, computer game playing, and Internet use and self-reported time to bed and time out of bed in secondary-school children. SLEEP-NEW YORK THEN WESTCHESTER-, 2004, 27.1: 101-104.
  4. CUMMINGS, Hope M.; VANDEWATER, Elizabeth A. Relation of adolescent video game play to time spent in other activities. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 2007, 161.7: 684-689.
  5. GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Computers in Entertainment (CIE), 2003, 1.1: 20-20.
  6. ANDERSON, Sam. Just one more game... Angry Birds, Farmville, and other hyperaddictive “stupid games.”. New York Times Sunday Magazine, 2012.

Esityksen tiedot

Puheenjohtaja
Kytömäki Jussi

Kohderyhmä
Luokanopettajat

Kohderyhmän tiedot


Esittäjät

Rissanen Antti

Maanpuolustuskorkeakoulu

Vanhempi lehtori


Saastamoinen Kalle

Maanpuolustuskorkeakoulu

Tutkija

Tavoitteet


Aikataulu