-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Digiluokka 2.0 - koronasta oppia ja tulevaisuudesta koppia
Laru Jari
-
Voice of korkeakoulu – Podcasteista kuulokulmaa oppimiseen
Vihmalaakso Jarmo
-
Opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta
Nevaranta Matias
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Helsingin verkkolukio
Lähde Markus
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
Tuskin kukaan suomalainen on välttynyt näkemästä uutisia, joissa kerrotaan vuosia kestäneen koronan muuttaneen pysyvästi tapojamme työskennellä ja opiskella. Erilaiset etä- ja hybridisovellukset ja välineet ovat tulleet tutuiksi jokaiselle opiskelijalle, opettajalle ja työntekijälle iästä ja alasta riippumatta.
On kuitenkin syytä huomioida, että kansainvälinen tutkimuskirjallisuus suhtautuu varauksella korona-ajan hätäetäilyyn ja sen käyttämiseen esimerkkinä post-korona maailmassamme. Esimerkiksi hybridiopetuksen alueella on paljon haasteita jo pelkästään teknologian ja sovellusten alueella puhumattakaan erilaisista pedagogisista haasteista joita aiheeseen liittyy.
Toisaalta erityisesti korkeakoulut ovat ottamassa etä- ja hybridiopetuksen mahdollisuudet laajamittaisesti käyttöön opetuksen järjestämisessä, jonka nähdään mahdollistavan sekä tilasäästöjä että sisäänottojen kasvattamisen. Myös opiskelijat ovat ottaneet kantaa niin hybridi- ja etäopetuksen puolesta kuin sitä vastaan puhumattakaan oppilaitosten henkilöstöstä.
Tämä foorumi-esitys tullaan rakentamaan kahden eri näkökulman varaan: a) kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta käytetään muodostamaan kokonaiskuva ilmiöstä; b) suomalaisten opettajien haastatteluiden ja some-keskusteluiden perusteella syntyy käytännön katsaus ilmiöön. Haastattelut toteutetaan julkisena youtube-kokonaisuutena, joka on julkisesti nähtävissä ennen ja jälkeen ITK:n. Keskusteluita puolestaan käydään eri sosiaalisen median kanavilla.
Teoreettinen katsaus ja käytävät keskustelut tulevat muodostamaan kokonaisnäkemyksen etä- ja hybridiopetuksen tilanteesta maassamme, joka esitetään yleisölle ITK2022 tapahtumassa Hämeenlinnassa Aulangolla ja mahdollisesti webinaareissa ennen tai jälkeen tapahtuman.