-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
- Aikuiskouluttajat ja vapaan sivistystyön toimijat
- Lukion opettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
ChatGPT:n rooli kielten opiskelun apuna ja käännöstyökaluna
Tekoäly, erityisesti luonnollisen kielen käsittelyn osa-alue, on mullistanut informaation käsittelyä ja kommunikointia. Nyt onkin aika pohtia ja kokeilla tarkasti, kuinka tekoälyä voidaan soveltaa kielten opiskeluun ja käännösten tueksi.
ChatGPT on tekoäly, joka ymmärtää ja tuottaa luonnollista kieltä. Se on avannut mielenkiintoisia uusia mahdollisuuksia kielten kääntämisessä ja luonut monia uusia mahdollisuuksia tukea eritasoisia kieltenoppijoita. ChatGPT:n avulla voidaan luoda esimerkiksi perinteisiä kielioppiharjoituksia, sanastotehtäviä, puuttuvan sanan täyttöä ja vuorovaikutteisia keskustelusimulaatioita tekstillä tai äänellä parantaen kohdekielen ymmärrystä. ChatGPT:n tuella voidaan myös hyödyntää natiivipuhujia "kevytkääntäjinä". Esimerkiksi opiskelijan oppaan kääntäminen arabiaksi onnistuu näin varsin helposti.
ChatGPT:n hyödyntäminen aikuisten perusopetuksen s2 opiskelijoiden englannin ja ruotsin kielen opiskelussa avaa myös monia hienoja mahdollisuuksia. Opetettaessa esimerkiksi ruotsia s2 opiskelijoille ChatGPT:n avulla on mahdollista välttää välikielen käyttämistä ja hyödyntää kunkin opiskelijan omaa äidinkieltä. Tämä voi auttaa opiskelijoita hahmottamaan ruotsin kielen rakenteita entistä selkeämmin. Myös esimerkiksi englannin kielen rakenteen voi ChatGPT:n avulla ottaa tehokkaammin ja monipuolisemmin apuvälineeksi, kun opetetaan ruotsin kielen rakenteita.
ChatGPT tarjoaa mahdollisuuden rakentaa vuorovaikutteisia materiaaleja, jotka voidaan skaalata eri kielitaitotasojen mukaisiksi, joko ryhmän tai yksilön taitotason perusteella. Tämä mahdollistaa joustavamman ja yksilöllisemmän opetuksen. Monikieliset simulaatiot voivat tukea kieltenvälisen ymmärryksen kehittymistä ja monikulttuurisen osaamisen kasvattamista. Simulaatioiden tarkoituksena voi olla myös kielioppi ja kirjoitusvirheistä ilmoittaminen. Laajempia kokeiluja näistä tehdään aikuisten perusopetuksen ruotsin ja englannin kielen opetuksessa alkuvuodesta 2024.
Käyttämällä ChatGPT:tä kielten opiskelussa oppimisprosessi voi nopeutua ja tehostua. ChatGPT voi auttaa havaitsemaan ja korjaamaan yleisiä virheitä reaaliaikaisesti. Monikielisissä käännöksissä tekoäly voi toimia sillanrakentajana eri kulttuurien välillä syventäen kohdekielen ymmärrystä.
Tekoälyn käyttöön kielten opiskelussa liittyy myös riskejä. Oppijat saattavat olla liian riippuvaisia tekoälystä, mikä voi heikentää motivaatiota syvälliseen opiskeluun. Tekoälyn käännökset eivät aina ole virheettömiä, mikä voi johtaa väärinkäsityksiin. Tekoälyn integrointi opetukseen vaatii jatkuvaa kehitystyötä ja arviointia.