-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
-
Opintopalautteet osana laadunhallintaa
Kuosa Kirsi
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun arviointi ja kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Lehtonen Daranee
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Automatisoidulla kurssikoepalvelulla ja muilla koejärjestelyillä joustavuutta ja säästöjä lukioon
Kela Minna
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
- Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammattikorkeakoulu: Opettajat
- Korkeakoulut: Rehtorit ja johtajat
SAMKissa havahduttiin data-analytiikan tarpeeseen opiskelijaohjauksessa. Tarve oli saada selkeä yleisnäkymä opiskelijoiden suorituksista, jotta ohjausta pystyttäisiin kohdentamaan paremmin sitä tarvitseville. Tavoitteena oli, että opiskelijaohjauksesta tulisi yhdenvertaisempaa, saavutettavampaa ja kestävämpää.
Kehittämistyötä lähdettiin työstämään moniammatillisella tiimillä, johon kuuluivat opinto-ohjaaja, data-analytiikan lehtori, opetuspäällikkö sekä dataa koordinoiva erityisasiantuntija. Työkaluksi valikoitui Microsoftin Power BI-ohjelmisto. Moniammatillisen tiimin etuna oli, että jokainen katsoi dataa eri näkökulmista ja näin täydensivät toistensa osaamista. Pian huomasimme kehittävämme monipuolisempaa työkalua kuin aluksi ajattelimme. Työstämisen ja testaamisen jälkeen kehittyi pilotti-versio opiskelijadatan analysointiin tarkoitetusta Opo-työkalusta.
Opo-työkalusta hyötyvät opinto-ohjaaja, opettajatutorit, lehtorit, opetuspäälliköt ja opiskelijat.
Opinto-ohjaaja löytää koontilastat opiskelijoista opiskelijoiden opintojen etenemisestä. Hän näkee yhdellä silmäyksellä suoritetut ja hylätyt opintojaksot sekä tulevat opintojaksojen toteutukset. Näiden tietojen avulla saadaan selkeät näkymät opiskelijan ohjaukseen ja uraohjaukseen.
Opettajatutorit pystyvät seuraamaan tutorryhmänsä opintopistekertymiä, suorituksia ja ilmoittautumisia yhdestä näkymästä ja pystyvät porautumaan yksittäisen opiskelijan kohdalla syvemmälle.
Lehtorit pystyvät työkalun avulla seuraamaan omien opintojaksojen läpäisevyyttä esimerkiksi vuositasolla. He saavat myös helposti koontinäytön opiskelijoista, jotka ovat osallistuneet opintojakson jollekin toteutukselle, mutta varsinainen opintojakso on jäänyt suorittamatta.
Opetuspäälliköt tunnistavat työkalun avulla ns. pullonkaulaopintojaksot, jotka saattavat vaatia lisäresurssointia tai esimerkiksi opintojakson kehittämistä.
Aluksi työstimme työkalua Exceleiden avulla, joita erityisasiantuntijamme meille toimitti. Todettuamme rakenteen toimivaksi, veimme datan Azureen. Tämä mahdollisti datan päivittymisen kerran vuorokaudessa. SAMKissa kehittämistyö alkoi Palveluliiketoiminnan osaamisalueelta. Kehittämisprojektin tavoitteena on saada työkalu käyttöön jokaiselle osaamisalueelle. Työkalun etuna on se, että pystymme tarpeen mukaan luomaan uusia näkymiä, muokkaamaan jo olemassa olevia näkymiä sekä tekemään kehitystyötä kestävästi.