-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Opiskelijahyvinvointia digitaalisia oppimisympäristöjä kehittämällä
Sintonen Sanna
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Kansallisen koulutuksen digitalisaation linjausten toimeenpaneminen 2023-27
Syvänen Antti
-
Tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
-
AI-tutorbotista tukea oppimiseen ja opetukseen
Immeli-Vänskä Kati
-
Organisaatioiden digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
- Basic education/general upper secondary education: Principals and leaders
- Basic education: Subject teachers
- Class teachers
Miten saada koko koulu osallistumaan ja kokemaan osallisuutta monialaisissa opinnoissa? Miten yhdistää digitaalisen oppimispelin luomat mahdollisuudet ja konkreettinen yhdessä tekeminen niin aikuisten kuin nuortenkin kesken?
Muun muassa näitä kysymyksiä pohdittiin, kun aloimme suunnitella ilmastonmuutokseen keskittyvää The Day Before Tomorrow -monialaista oppimiskokonaisuutta ensimmäisen kerran keväällä 2018. Halusimme tuolloin luoda tapahtuman, joka jäisi osallistujien mieleen ja synnyttäisi uudenlaisia muistijälkiä niin opetettavista asioista kuin yhteisestä tekemisestä. Syyskuussa 2018 järjestetty kokonaisuus onnistui hienosti ja sitä muisteltiin koulussa pitkään. Meille tapahtuman pääjärjestäjille se oli mieleenpainuva kokemus niin yhteisöllisyyden vahvistajana kuin oppimiskokemus suuren pelillistetyn tapahtuman organisoinnista.
Keväällä 2023 monialaiset opinnot puhuttivat jälleen ja päätimme koululla tuunata hienosti onnistuneesta kokonaisuudesta entistä paremman version. Koko monialaisten opintojen kokonaisuuteen kuului yhteinen elokuvanäytös, siitä työstettävät tehtävät sekä työpajapäivät. Kokonaisuus huipentui pelipäivään, jossa koko koulun 360 nuorta pelasivat Seppo-pelialustalle rakennettua The Day Before Tomorrow -peliä, jonka pelirasteilla koulun opettajat ja muu henkilökunta haastoivat ryhmiä erilaisissa tehtävissä. Kaiken toiminnan lähtökohtana oli yhteenkuuluvuuden tunteen lisääminen ja jokaisen osallisuuden vahvistaminen ja tapahtuman jälkeen oli hienoa kuulla, että tässä onnistuttiin!
The Day Before Tomorrow -foorumiesitys keskittyy oppimiskokonaisuuden huipentaneeseen pelipäivään ja siihen, miten rakentaa osallisuutta ja mukaan ottamista pelillistetyllä toiminnalla ja miten digitaalinen pelialusta toimii suurelle joukolle samanaikaisesti. Miten luoda kokonaisuus, jossa jokaisella on mahdollisuus pärjätä ja tuoda osaamistaan esille erilaisilla tavoilla? Vaikka esimerkkinä on suuri koko koulun peli, toimivat samat pelillistämisen lainalaisuudet myös pienemmissä ryhmissä. Pelissä koulun aikuiset oppivat ainakin seuraavat asiat: Kuinka muodostaa peliryhmät? Mitä kannattaa huomioida ennen peliä, pelin aikana ja pelin jälkeen? Mllaisilla tehtävillä luodaan pärjäämisen ja osallisuuden kokemus ihan kaikille? Millä keinoilla motivoidaan nuoret osallistumaan peliin ja yrittämään parhaansa? Kuinka pelin reaaliaikainen moderointi onnistuu, kun pelaajia on yli 300?
The Day Before Tomorrow -esitys on tärkeä muistutus myös aikuisille: ihan tavalliset opettajat osaavat ja pystyvät luomaan tosi hienoja juttuja ja valmiilla alustalla toimien voidaan keskittyä vain pedagogisen sisällön tuottamiseen.