-
Opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta
Nevaranta Matias
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Voice of korkeakoulu – Podcasteista kuulokulmaa oppimiseen
Vihmalaakso Jarmo
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Anni Autere-Kesti
Autere-Kesti Anni
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
-
Oppilaitosjohdon digitaaliset mahdollisuudet -työpaja
Ruusunen Emilia
-
Koko koulu koodaa
Hämäläinen Hanna
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Learning environment supporting new ways of learning, insights from user surveys
Peltonen Hannele
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta muutti uusiin tiloihin vuonna 2018 eli koronan alla. Osana tilahanketta rakennettiin digiluokka, jossa työskentely perustuu yhteisölliselle ongelmanratkaisulle ja modernien digitaalisten välineiden ja sovellusten hyödyntämiselle.
Tila on tuplahybridi, eli se on muuntojoustava kontaktiopetustila (hybridi 1) ja siinä on ollut alusta saakka kattava hybridiopetusvarustelu (hybridi 2). Koronan aikana tilaa käytettiin opetukessa siten, että 1/2 tai 2/3 opiskelijoista oli etänä ja loput läsnä. Tuolloin kävi selväksi, että vuonna 2018 käyttöönotettu esitystekniikka ei ihan täysin tue hybridiopetuksen toteuttamista. Erityisesti haasteita on näyttöjen kanssa. Yksi vdeotykki luokan etuosassa ja kaksi kosketusnäyttöä tilan sivuilla tukevat paremmin lähiopetusta, kuin etäopetusta.
Vuoden 2022 päivityksessä tilaan asennetaan lisää näyttöjä ja parannetaan ohjelmalähteiden reititystä tilassa. Videotykin tilalle asennetaan kaksi kosketusnäyttöä, jolloin opettajan työpisteen kaksi näyttöä saadaan näkyville myös opiskelijoille. Lisäksi esitysteknikkaan ohjelmoidaan erillinen hybridiopetus-tila, joka auttaa opettajaa valitsemaan mikä ohjelmalähde on näkyvillä etäopiskelijoille. Samoin tilaan asennetaan automaattinen kattomikrofoni ja parannetaan muutoinkin tilan äänitekniikkaa hybridiopetusta tukevammaksi.
Posterissa aion esitellä digiluokka 2.0 konseptia eli koko maailman mittakaavassa harvinaista teknologiatuetun oppimisen ja opetuksen opetustilaa. Uskon posterista olevan hyötyä eri alojen ja asteiden opettajille ja suunnnittelijoille hybridiaikakauden ratkaisuja mietitteässä, vaikka digiluokka onkin eräänlainen opetuslaboratorio toimien osana yliopiston opettajankoulutusta.