Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi

  • Kallanranta Juha, Salmela Kirsi
  • 03.12.2021 10.30.00
  • Esityssali 36

Tekijänoikeustaitoja pakopelin keinoin

Kuvaus

Mitä olisi maailma ilman kulttuuria, taidetta, elokuvia tai pelejä? Jos kaikki taide olisi kaupallista mainontaa tai pelien ja elokuvien sisältöjä ohjaisivat mainostajat? Lähdimme etsimään innostavaa, toiminnallista, ryhmässä tehtävää pelillistä tehtävää, jossa oppilaiden tekijänoikeustaitojen osaaminen ja ymmärrys kasvaisi oman oivalluksen ja tekemisen kautta. Kohderyhmänä oli yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat.

Oppilaat ratkoivat tekijänoikeustaitoihin, tiedonhakuun ja tietolähteiden käyttöön liittyviä pulmia ja pohtivat yhdessä luovan alan ja tekijänoikeuksien merkitystä. Tehtäväkokonaisuus rakennettiin pakopelin muotoon, mikä oli jotain uutta ja teki oppimisesta oppilaille kiinnostavaa ja innostavaa.

Esityksessä kuvataan ja kerrotaan opettajalle vinkkejä ja annetaan ohjeet toiminnallisen tehtäväkokonaisuuden toteuttamiseen sekä jaetaan pilotoinnissa saatuja kokemuksia.
Esityksessä opettajat saavat myös tietoa ja vinkkejä oman tekijänoikeusosaamisen vahvistamiseen ja osoittamiseen digitaalisilla osaamismerkeillä.

Käytännön info

Alkaa
03.12.2021 10.30.00
Päättyy
03.12.2021 11.00.00
Kesto
30 minuuttia
Sijainti
Esityssali 36

Esityksen tiedot

Puheenjohtaja
Jouni Kangasniemi, Jouni Kangasniemi

Kohderyhmä
Peruskoulun aineenopettajat

Kohderyhmän tiedot

Esitys soveltuu kaikille opettajille, erityisesti yläkoulun ja toisen asteen opettajille.

Esittäjät

Kallanranta Juha

Kopiosto

Tarkastaja


Salmela Kirsi

Kopiosto

Lisensiointipäällikkö