-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Lapset teknologiaosaajina: Portfoliopedagogiikkaa digitaalisesti varhaiskasvatuksessa
-
Osallisuutta ja joustavia opintopolkuja yhteisiin tutkinnon osiin
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
Tervetuloa ryhmäytymään - digisti!
-
Opi tehostamaan työtäsi Googlen työkalujen avulla!
-
Ketterästi kehittäen järjestelmä oppilashallinnon tarpeisiin
-
Scaling Up Educational Innovation in Schools
-
Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
Miten voimme ammatillisella toisella asteella sujuvasti ja ennen kaikkea laadukkaasti mahdollistaa yksilölliset opintopolut erilaisille oppijoille? Miten voimme vahvistaa opiskelijan osallisuutta opintojensa suunnitteluun ja omistajuutta koko oppimisprosessiinsa? Miten voimme jatkuvasti vahvistaa oppimisen taitoja?
Ennen kaikkea näihin kysymyksiin on haettu vastauksia 2,5-vuotisessa YTO-Areena-hankkeessa. Yhteisissä tutkinnon osissa tarve joustaville, erilaisiin oppimisympäristöihin ja -verkostoihin kiinnittyville opintopoluille on kasvanut nopeasti. Esittelemme hankkeessa syntyneet toimintamallit, avoimesti hyödynnettävissä olevat sähköiset työkalut ja materiaalit sekä kokemuksemme kehitystyöstä ja pilotoinneista:
- uusien tutkinnon perusteiden avaaminen yhteisöllisesti,
- sähköisten arviointi- ja itsearviointityökalujen tuottaminen yhteisöllisesti,
- eriytetyn ja joustavan oppimisen mahdollistavan verkko-oppimisympäristön tuottaminen,
- työkalujen ja verkko-oppimisympäristön pilotointi ja jatkokehittäminen,
- valinnaisopintotarjottimen suunnittelu ja toteutus yhteisöllisesti.
Tuloksemme ja kokemuksemme ovat yhteisten tutkinnon osien lisäksi sovellettavissa myös ainakin ammatillisiin opintoihin, lukio-opintoihin ja ammattikorkeakoulujen kaikille yhteisiin opintoihin.