ChatGPT matematiikan opetuksessa
Artificial intelligence
Location: Esityssali 21 -
Chairperson: Toikkanen Tarmo
Time: 4/18/24, 4:30 PM - 5:00 PM (30 minutes)
Target groups:
  • General upper secondary school teachers
  • Universities: Faculty teachers
  • University of applied sciences: Teachers

Arvio Ville Matematiikan lehtori  at Jyväskylän ammattikorkeakoulu, IT-instituutti


Arvio Ville , Matematiikan lehtori
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, IT-instituutti

Laajat kielimallit, kuten GPT-4, ovat viimeisten vuosien aikana saavuttaneet laajaa huomiota, myös oppilaitoksissa. Erityisesti ChatGPT:n esittely marraskuussa 2022 suorastaan räjäytti tekoälyjen suosion opiskelijoiden ja opettajien tietoisuuteen. Kielimallien taidot kehittyvät hämmästyttävää vauhtia, ja ne kykenevät uskottavaan ihmistasoiseen sisällöntuotantoon monesta aiheesta.

Tekoälyjä on laajalti käytetty myös esimerkiksi ohjelmoinnin ja kirjoittamisen tukena. Ne kykenevät automatisoimaan rutiinitehtäviä, ja tuottamaan täysin toimivaa ohjelmointikoodia sekä uskottavia kirjoitelmia monesta aiheesta.

Nykyisten kielimallien vahvuus ei kuitenkaan ole ollut matematiikka. Pikkuhiljaa tähän on tulossa muutoksia, ja erityisesti maaliskuussa 2023 aloitettu mahdollisuus erilaisten pluginien käyttöön on lisännyt ChatGPT:n matemaattista kyvykkyyttä. Erityisesti Wolfram-plugin mahdollistaa ChatGPT:n käyttöön Wolfram Alpha -matemaattisen ongelmanratkaisutyökalun käytön.

Esityksessä esittelemme laajojen kielimallien, erityisesti ChatGPT:n, käyttöä matematiikan opetuksessa hyödyntäen Wolfram-pluginia. Tutkimme ChatGPT:n tapaa laskea ja perustella tehtäviä, ja vertaamme ChatGPT:n vastauksia toisen ja korkea-asteen opiskelijoiden vastauksiin. 

Pohdimme ja esittelemme keinoja, millä tavoin opiskelija voi hyödyntää ChatGPT:tä oman vastauksensa tuottamisen apuna sekä matematiikan oppisen tukena. Mitä mahdollisuuksia ChatGPT:n opetuskäyttöön liittyy? Entä mitä vaaroja tai sudenkuoppia ChatGPT oppimiselle tuo? Mihin ChatGPT matematiikan osalta taipuu - entä mihin ei?

Mitkä ovat tämän hetkiset mahdollisuudet ja haasteet ChatGPT:n hyödyntämisessä matematiikan opetuksessa ja oppimisessa? Mitä keinoja opettajalla on ohjata mielekkääseen ChatGPT:n hyödyntämiseen oppimista edistäen - ja mikä on opettajan rooli ChatGPT:llä tehostetussa oppimisessa?

Tervetuloa kuulemaan käytännöstä koeteltuja vastauksiamme edeltäviin kysymyksiin ja ottamaan vinkit talteen ChatGPT:n pedagogisesti mielekkäästä ja oppimista tukevasta käytöstä.