Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
Good practices Personalized Learning
Target groups:
  • Esiopetuksen henkilöstö
  • Special needs teacher
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstö

Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
satu.nerg-ohman@espoo.fi Varhaiskasvatuksen asiantuntija  at Espoon Kaupunki


Manner Hanna , Varhaiskasvatuksen opettaja
Espoon kaupunki

Nerg-Öhman Satu , Varhaiskasvatuksen asiantuntija
Espoon kaupunki

Posteri pdf-muodossa

Digipedagogiikan tulee olla kaikkien lasten osallisuutta ja omaa ilmaisua mahdollistavaa inklusiivista toimintaa!

Varhaiskasvatuksen arjessa huomasimme, että emme löytäneen sellaista digipedagogiikkaa tukeva materiaalia missä on huomioitu meidän erilaiset oppijamme. Tästä syystä lähdimme keräämään varhaiskasvatuksen ammattilaisilta konkreettisia esimerkkejä, joita voidaan suoraan hyödyntää päivittäisessä toiminnassa.

Esityksessä kuulet inklusiivisen digipedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa ja saat mukaasi lasten osallisuutta ja luovaa tuottamista tukevia, erilaiset oppijat huomioivia menetelmiä. Kerromme esimerkkien kautta, miten meidän varhaiskasvatuksen opettajat sekä kieli- ja kulttuuriopettajat ovat hyötyneet digivälineiden käytöstä erilaisten oppijoiden kanssa.

Espoon varhaiskasvatuksen julkaisema, yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta painottava opas Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa on vapaasti käytettävissä. Materiaali antaa käytännönläheisiä ohjeita digivälineiden käyttöön osana varhaiskasvatuksen arkea.

Opas on toimitettu varhaiskasvatuksen opettajien sekä kieli- ja kulttuuriopettajien haastattelujen pohjalta, ja se sisältää paljon pedagogisia esimerkkejä lapsiryhmien toiminnasta sekä konkreettisia vinkkejä sovellusten, materiaalien ja mediasisältöjen käytöstä. Saavutettava opas on avoimesti ladattavissa digitaalisesti. Opas on tuotettu Uudet lukutaidot 2. hankkeessa, joka on osa Opetushallituksen Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa.