-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
Putkentaivutuksen VR-sovellus
Mika Aaltonen
-
Tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Teknostressi ja hyvinvointi kouluympäristössä
Mehtälä Saana
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
-
Digital Literacy and Digital Presence in Finnish Classrooms
Vallery Michael
- Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
- University of applied sciences: Experts, planners, supervisors, coordinators
- Vocational institution: Experts, planners, supervisors, coordinators
Foorumiesityksessä esittelemme, miten viranomainen voi käyttää oppimisalustaa. Olemme rakentaneet ratkaisun, jolla pyrimme vastaamaan kuluttajaosaamiseen liittyviin osaamisen haasteisiin ja nostamaan osaamistasoa yhteiskunnassa. Uskomme, että digitaaliset oppimisaineistot auttavat kuluttajansuojan oppimisessa sekä formaalissa koulutuksessa että jatkuvassa oppimisessa. Tavoittelemme oppimisaineistoilla sitä, että Suomessa on tulevaisuudessa osaavia yrittäjiä ja tietoisia kuluttajia.
Digitalisoituvassa toimintaympäristössä on tärkeää päivittää kuluttajakauppaan liittyvää osaamista jatkuvasti. Tämä pätee niin yrityksiin kuin kuluttajiin. Digitaalinen oppimisalustamme on vastaus tähän tarpeeseen, tarjoten oppimisen mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumatta. Oppimisalustalla on kolme kurssitasoa: perus-, jatko- ja soveltavat kurssit. Tämä mahdollistaa oppijoiden etenemisen osaamisen kehittämisessä omien tarpeidensa mukaisesti. Kaikki kurssitasot perustuvat mikrokoulutusajatteluun, joka mahdollistaa lyhyet, 5–20 minuutin mittaiset koulutukset. Tämä vastaa nykypäivän oppimistarpeisiin, joissa aika ja paikka voivat vaihdella.
Tarjoamme foorumille esitystä, jossa
kerromme viranomaisen perustaman oppimisympäristön käyttöönotosta
esittelemme, miten oppimisalusta soveltuu yleissivistävän, toisten asteen ja korkea-asteen koulutukseen sekä jatkuvan oppimisen käyttöön
esittelemme kuluttajansuojan oppimiseen kehittämämme pedagogisen polkumallin
kerromme, miten käytämme Moodlea ja H5P-teknologiaa interaktiivisine oppimateriaaleineen ja testeineen
pohdimme, miten teknologiaa voi käyttää tehokkaasti oppimistavoitteiden saavuttamiseen
annamme esimerkkejä, miten olemme hyödyntäneet palvelu- ja oppimismuotoilua sisältöjemme luomisessa.
Pohdimme esityksessä myös sitä, mikä merkitys käyttäjätestauksella on oppimiskokemuksen käyttäjäystävällisyyden ja tehokkuuden lisäämisessä. Oppimisalustamme on luotu yhteistyössä oppimisen asiantuntijoiden ja oppijoiden kanssa. Tämä on tuonut oppimateriaaleihimme ihmislähtöisyyttä ja edistänyt sitä, että sisältömme vastaa käyttäjien tarpeisiin. Yhteiskehittäminen on ollut avainasemassa alustan rakentamisessa, ja olemme olleet vuoropuhelussa käyttäjiemme kanssa kursseja suunnitellessamme.
Odotamme innolla mahdollisuutta esitellä kokonaisuutta ja sen toteutusta ITK-konferenssissa ja jakaa kokemuksemme jatkuvan oppimisen mahdollistamisesta digitalisoituvassa maailmassa.