-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
AI-tutorbotista tukea oppimiseen ja opetukseen
Immeli-Vänskä Kati
-
Pelillisyys ja tekoäly opetuksessa
Vanninen Markku
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Sparrattu tekoäly oppijan ja opettajan tukena
Kalliolehto Jukka
-
Luovat digipedataidot
Rantanen Sanna
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
- Vocational institution: Experts, planners, supervisors, coordinators
- Vocational institution: Principals and leaders
- Vocational institution: Teachers
Työvoiman tarve lisääntyy ja työelämän osaamistarpeet muuttuvat. Tarvitaan uudenlaisia osaamisen kartoittamisen työkaluja ja menetelmiä, jotka auttavat tunnistamaan eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien opiskelijoiden osaamista ja nopeuttavat heidän pääsyään työelämään.
Osaamisen kartoittaminen on tärkeää, jotta jokaiselle opiskelijalle voidaan luoda oppimispolku, joka tukee hänen omaa ammatillista kehitystään ja kasvuaan. Osaamisen kartoittaminen kuitenkin sitoo aikaa ja henkilöresursseja. Erityisesti kielellisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen kartoittaminen tietyn alan kontekstissa voi olla hankalaa ja aikaavievää.
Keuda ja Elias Robot ovat kehittäneet yhteistyössä uudenlaisen, tekoälyyn perustuvan kartoitustyökalun, joka auttaa tekemään opiskelijan osaamisen näkyväksi. Ensimmäisessä vaiheessa työkalulla on kartoitettu kielellisten ja matemaattisten taitojen osaamista, ja tulevaisuudessa sitä voidaan laajentaa myös muihin ammatillisiin taitoihin.
Tällä hetkellä kartoitustyökalu mahdollistaa suullisen ja kirjallisen kielitaidon sekä matemaattisten taitojen kartoituksen tekoälyavusteisesti. Työkalu on adaptiivinen ja se tarjoaa oppijalle räätälöityjä, tekoälyn avulla luotuja harjoituksia. Kartoitustyökalulla voidaan edistää kielitaidon yhdenmukaista arviointia, tarjoten samalla opiskelijoille arvokasta palautetta heidän nykyisestä osaamistasostaan ja ohjaten heitä tunnistamaan alueet, joissa kehittyminen on tarpeen.
Foorumiesityksessämme esittelemme oppilaitoksen ja yrityksen yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen tekoälypohjaisen osaamisen kartoittamisen työkalun. Jaamme kokemuksia työkalun tuomasta lisäarvosta ja sen vaikutuksesta osaamisen tunnistamiseen. Esittelemme myös työkalun tulevaisuuden kehityssuunnitelmia ja visioimme tekoälyn kasvavaa roolia ammatillisen koulutuksen parissa, erityisesti yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa.