Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Assessment Education technology Good practices
Target groups:
  • Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
  • Basic education: Subject teachers
  • Class teachers

Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari Opettaja  at Oulun kaupunki


Sutinen Riina , Pedagogienen asiantuntija
Jyväskylän kaupunki

Sälevä Sari , Hankekoordinaattori
Oulun kaupunki

Posteri pdf-muodossa

Onko opetussuunnitelman mukainen opetuksen suunnittelu ja arviointi vaikeaa? Ei ole enää! Kun DigiOne otetaan käyttöön, Opetus-palvelu tuo koulun oman opetussuunnitelman paikallisine tarkennuksineen opettajan suunnittelu- ja arviointityön tueksi samaan ympäristöön, missä opettaja toimii muutenkin joka oppitunti.

Tule tutustumaan miten DigiOne tukee opettajan tavoiteperusteista opetuksen suunnittelua ja arviointia perusopetuksessa. Näet konkreettisia esimerkkejä erilaisista tavoista arvioida oppilaan osaamista eri oppiaineissa. Työ lähtee tavoiteperusteisesta opetuksen suunnittelusta päättyen arvioinnin toteuttamiseen niin, että se palvelee niin opettajaa kuin oppilastakin. Opettaja saa arviointitietoa oppilaan osaamisesta tavoitteittain, joka mahdollistaa paitsi oppilaan paremman ohjaamisen niissä tavoitteissa, joissa on kehittymisen tarvetta, myös jatkuvasti karttuvaa tietoa lopulta oppilaan summatiivisen arvioinnin tueksi. Tämä avaa myös oppilaalle sen, missä tavoitteissa hänen osaamisensa on hyvää ja missä on parannettavaa.

DigiOne-kunnissa on kehitetty arviointiajattelua ja pedagogista toimintakulttuuria monipuolisesti Digipolku-hankkeen toimesta. Nappaa vinkit talteen oman opetuksesi, koulusi tai koko kunnan kehittämiseksi!