Tekoälyllä kympin oppilaaksi?
Artificial intelligence Assessment Personalized Learning
Location: Esityssali 24 -
Chairperson: Laru Jari
Time: 4/18/24, 3:00 PM - 3:30 PM (30 minutes)
Target groups:
  • Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
  • Basic education: Subject teachers
  • Education and training experts

Pekanheimo Olli STEAM kehittäjäopettaja  at Turun kaupunki


Maunu Janne , STEAM kehittäjäopettaja
Turun kaupunki

Pekanheimo Olli , STEAM kehittäjäopettaja
Turun kaupunki

Tekoäly on tullut ryminällä koulumaailmaan - hyvässä ja pahassa. Tekoälyn kieltäminen kokonaan on käytännössä mahdotonta, kyse on enemmän siitä, missä määrin ja miten sitä voi käyttää opetuksen ja oppimisen apuna.

Tekeekö tekoäly jokaisesta 10 oppilaan? Meitä kiinnosti, millaisia kouluarvosanoja oppilaat saisivat tavallisista kokeista, jos tekoäly tekisi sen heidän puolestaan kokonaan. Toisin sanoen: Minkälaisia kouluarvosanoja tekoäly saisi perusopetuksen 8. luokalla?

Kokeiluun valittiin 8. luokan kokeita eri oppiaineista; äidinkieli, terveystieto, fysiikka, kemia, biologia, historia, ruotsi ja uskonto. Käytössämme oli kollegojemme normaaliopetuksessa pitämiä kokeita ja kirjoitelmia.

Kokeisiin vastasivat 8. luokan STEAM-valinnaisaineen opiskelijat kahdesta eri koulusta oppilaiden tällä hetkellä suosituimmilla tekoälyillä ChatGPT ja Bard. Opettajat tarkistivat suoritukset normaalisti, huomioimatta tekoälyn käyttöä. Osa ei tiennyt, että kokeen teki tekoäly. Opettajia haastateltiin lyhyesti tarkastuksen jälkeen.

Kokeilu on vielä osittain kesken, koska haluamme esittää mahdollisimman ajankohtaiset tulokset itse konferenssissa. Tästä syystä lopullisia tuloksia ei tässä CFP:ssa voida vielä esittää.

Foorumissa käsitellään esimerkkien valossa tekoälyjen vastauksia ja niiden arviointia eri aineissa. Foorumin lopuksi näytämme tekoälyjen 8. luokan arviointikirjat. Missä aineessa veikkaatte tekoälyn pärjäävän parhaiten?