-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Teknostressi ja hyvinvointi kouluympäristössä
Mehtälä Saana
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Organisaatioiden digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
- Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
- Basic education/general upper secondary education: Principals and leaders
- Education and training experts
Opetuksen digitaalinen kehitys kulkee käsi kädessä tietosuojan ja tietoturvaan liittyvien vaatimusten kanssa. Tietosuojan osalta linjauksia ja vaatimuksia on opetuksen järjestäjien osalta tarkennettu ja kybertoimintaympäristössä on tapahtunut viime aikoina muutoksia, jotka vaativat tietoturvan osalta reagoimista myös kunnallisilta toimijoilta.
Perus- ja lukio-opetuksessa vaatimuksiin pitää suhtautua erityisellä vakavuudella, koska toiminnassa käsitellään laajamittaisesti oppivelvollisuusikäisten tietoja tietoteknisissä ympäristöissä. Toimintaympäristöön kuuluu koulun tarjoamat sekä kotona käytettävät laitteet, oppimisympäristöt, verkot, tiedolla johtamiseen ja analytiikkaan liittyvä tietojen kerääminen ja nyt uusimpana asiana tekoälyn käyttö opetuksessa.
Tietosuojaviranomainen on viime aikoina aivan aiheellisesti tiukentanut erityisesti yhdysvaltalaisten pilvipalvelujen opetuskäytön linjauksia, pakottaen koulutuksen järjestäjiä päivittämään ja parantamaan käytäntöjään. Tässä esityksessä kerrotaan, mitä asioita perus- ja lukio-opetuksen järjestäjien tulee huomioida rakentaessaan ja ylläpitäessään turvallista digitaalista toimintaympäristöä nykytilanteessa. Esityksessä tuodaan esiin kahden ison opetuksen järjestäjän, Kuopion ja Porin näkemystä asiasta. Lisäksi saadaan hyvä käsitys valtakunnallisesta ja eurooppalaisesta tilanteesta.
Esityksen tyyli on käytännönläheinen ja osallistujat saavat selkeitä suosituksia, mitä tietosuojaan ja tietoturvaan liittyviä asioita pitäisi huomioida työntekijöiden henkilökohtaisella sekä yleisesti organisaation tasolla. Lähestymistapa on oppivelvollisuuskoulutusta tarjoavan julkisen organisaation, ei tietosuoja- ja tietoturvapalveluja tarjoavan yrityksen. Osallistujat saavat esityksen materiaaleissa käyttöönsä selkeän listan suosituksista liittyen erilaisiin tietosuoja- ja tietoturvavaatimuksiin, joita oppivelvollisuusopetusta järjestävän organisaation tulee ottaa huomioon toiminnassaan.