Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019

  • Vihreälehto Ira

Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kulttuuriperintökasvatukseen

Kuvaus

Vuonna 2018 Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran maailmanperintökasvatuksen hankkeessa tuotettiin videoita Suomen maailmanperintökohteista. Suomenlinnan alakoululaiset käsikirjoittivat ja kuvasivat videoita Suomenlinnasta. Merenkurkun alueella Mustasaaren keskuskoulu ja Norra Korsholms skola tekivät kaksikieliset videot yhteistyössä ja Verlassa 2 ammattikoululaista paneutui sen historiaan ja nykytilaan. Vuonna 2019 tavoitteena on saada videot lopuistakin Suomen maailmanperintökohteista.

Esityksessä kerromme ajatuksista videohankkeen taustalla. Lapset ja nuoret pääsivät pohtimaan omista lähtökohdistaan käsin maailmanperinnön merkityksiä heille itselleen nyt ja tulevaisuudessa. Koska nuoret asuvat maailmanperintökohteen läheisyydessä, videohanke vahvistaa heidän paikallisuuden tuntemustaan, yhteisöllisyyttään ja kasvattaa vastuuta sen huolehtimisesta tulevaisuudessa. Videohanke sopi erityisen hyvin sellaisten oppilaiden työtavaksi, joita kulttuuriperintökasvatus ei ehkä muuten kiinnosta. Oppilaat hyppäsivät mielellään "opettajan" rooliin ja miettivät kuinka suuren yleisön heidän opetusmateriaalinsa mahtaa lopulta saada.

Vuonna 2019 koululaiset toteuttivat kautta Suomen myös mobiilireittejä museoiden Seinätön museo -alustalle kulttuuriperintö- ja maailmanperintökohteista. Nyt kuka tahansa voi tutustua vaikkapa Rauman Sammallahdenmäen maailmanperintökohteeseen paikallisen koulun tuottaman mobiilireitin avulla. Koululaisten toteuttama mobiilireitti on kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä, se on aina mukana ja aina avoinna. Kuvien ja tekstien lisäksi Seinätön museo -opasteissa voi hyödyntää esimerkiksi selostajaääntä, pelillisiä ominaisuuksia, ääneen ajastettuja kuvavaihdoksia, gps-paikannusta, videoita, haastatteluja, sisä- ja ulkokarttoja ja siihen voi rakentaa myös erilaisia kieliversioita. Opasteet toimivat kaikilla älypuhelimilla ja tableteilla ilman erillisten sovellusten lataamista. Reittejä toteuttivat niin alakoululaiset kuin toisen asteen opiskelijat ja hankkeesta on valmistumassa myös pro gradu -työ jossa tutkitaan osallisuutta ja vuorovaikutusta.

Kulttuuriperintökasvatus tukee kulttuuristen tietojen ja taitojen – kuten kulttuurin lukutaidon – muodostumista. Se vahvistaa kulttuurista osaamista ja osallisuutta ja edistää sitä kautta kulttuuristen oikeuksien toteutumista. Toimintamme on suunnattu lapsilla ja nuorille, sekä tarjoamme tukea opettajille ja kasvattajille kulttuuriperintökasvatuksen toteuttamiseksi. Seuran toimintaan kuuluu kulttuuriperinnön koko kirjo: tuemme ja edistämme eri keinoin sekä kulttuuriympäristökasvatusta että maailmanperintökasvatusta, kuten myös elävän perinnön tuntemusta. Kulttuuriperintökasvatus on kulttuurisesti kestävää kasvatusta.

Seuran maksuton opetusmateriaalipankki, jossa on noin 500 opetuksen vinkkiä ja ideaa: www.kulttuurinvuosikello.fi

Videot löytyvät seuran kanavalta: https://www.youtube.com/channel/UCmGHuNdrhp9Ey_2AMIHPHLg?view_as=subscriber

Mobiilireitit löytyvät Kulttuurin vuosikellosta ja www.opimuseossa.fi

Esityksen tiedot

Puheenjohtaja
OAJ, Olavi Arra

Kohderyhmä
Peruskoulun aineenopettajat

Kohderyhmän tiedot

Esitys sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kulttuuriperintökasvatuksesta, videoinnista ja mobiilireiteistä, sekä yhteistyöstä museoiden tai maailmanperintökohteiden kanssa.

Esittäjät

Vihreälehto Ira

Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura

toiminnanjohtaja

Tavoitteet


Aikataulu