-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Uusi verkkokurssi varhaiskasvattajille – kokemukset suunnittelusta, pilotoinnista ja käyttöönotosta
Maasalo Ida
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Psykologisen turvallisuuden rakentaminen verkko-opintoihin
Mattila Johanna
Posterin pdf-versio
Esityksessä tarkastellaan alakouluikäisten lasten tulkintoja web-sovelluksen käyttöliittymästä. Kyseessä olevan web-sovelluksen tavoitteena on lisätä alakouluikäisten lasten internet lukutaitoa. Tutkimuksen oletuksena on, että lapsille suunnatun sovelluksen käyttöliittymän on oltava lasten mielestä helppokäyttöinen ja oppimista edistävä. Ajatuksena on osallistaa lapset yhteiskehittämiseen tutkijoiden kanssa.
Aikaisemmat tutkimukset vittaavat siihen, että lapsen rooli suunnittelussa on ollut hyvin minimaalinen (Druin & Allison 2001) Tässä kehittämishankkeessa lapsille esitellään palapelimaisesti paperilla erilaisia käyttöliittymän osia ja lapset saavat tehdä itse paloista haluamansa käyttöliittymän. Palojen suunnitteluun tullaan käyttämään mielikuvitusta, jotta lapsilla olisi muitakin vaihtoehtoja kuin perinteiset painikkeet, värit ja fontit. Kokeilun avulla on tarkoitus selvittää, minkälaisista käyttöliittymäelementeistä lapset pitävät, kuinka paljon lasten suunnittelemat käyttöliittymät poikkeavat suositusten mukaisista käyttöliittymistä ja säilyykö lasten suunnittelemissa käyttöliittymissä käytettävyys.