AI-tutorbotti mukana verkko-opintojaksoilla -käytännön esimerkkejä saavutettavuuden näkökulmasta
Artificial intelligence Distance education Good practices
Location: Esityssali 21 -
Chairperson: Kimmo Koskinen
Time: 4/19/24, 12:45 PM - 1:15 PM (30 minutes)
Target groups:
  • Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
  • General upper secondary school teachers
  • Special needs teacher

Immeli-Vänskä Kati Projektipäällikkö  at Helsingin kaupunki


Immeli-Vänskä Kati , Projektipäällikkö
Helsingin kaupunki

Lauri Vihma , ICT-asiantuntija
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Kaupunkimme verkkolukion kehittämisen lähtökohtana on ollut halu tarjota opiskelijoille monipuoliset ja joustavat mahdollisuudet suorittaa lukio-opintoja. Olemme luoneet mallin, jossa kaupungin lukiolaiset voivat valita omien lukio-opintojensa lisäksi opintoja yhteiseltä kaupunkitarjottimelta yli 100 etä- ja yli 300 verkko-opintojaksosta. Tämä järjestely mahdollistaa opiskelijoille laajan kielitarjonnan, yhtenäiset kielipolut ja mahdollisuuden suorittaa syventäviä opintojaksoja kaikissa oppiaineissa. 

Etä- ja verkko-opiskeluun liittyy kuitenkin myös haasteita. Olemme halunneet edistää opiskelijoiden yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ja etä- ja verkko-opetuksen saavutettavuutta kehittämällä generatiivista tekoälyä hyödyntävää keskustelubottia, eli AI-tutorbottia. Bottia on opetettu eri oppiaineiden avoimilla oppimateriaaleilla ja opetussuunnitelmilla. Se toimii tietoturvallisessa pilviympäristössämme ja on integroitu digitaalisiin oppimisympäristöihimme.

AI-tutorbotin käytännön edut etä- ja verkko-opetuksessa ovat moninaiset. Ensinnäkin se tarjoaa opiskelijoille yksilöllistä tukea esimerkiksi ohjaamalla oikeiden tietolähteiden äärelle, helpottamalla tekstejä, auttamalla lukemisessa ja kirjoittamisessa sekä kääntämällä tekstit opiskelijan omalle äidinkielelle. Toiseksi se toimii opettajan apuna opetuskokonaisuuksien suunnittelussa, opetusmateriaalin ja tehtävien valmistelussa, eriyttämisessä ja palautteen antamisessa.

Olemme kehittäneet AI-tutorbottia yhteistyössä henkilöstömme ja opiskelijoidemme kanssa. Foorumiesityksessämme esittelemme käytännön esimerkkejä siitä, miten AI-tutorbottia on hyödynnetty eri oppiaineiden verkko-opintojaksoilla. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan tulevaisuuden oppimisesta!