Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio-osaaminen kuntoon
Artificial intelligence Good practices
Location: Esityssali 36 -
Chairperson: Minna Taivassalo
Time: 4/19/24, 11:15 AM - 11:45 AM (30 minutes)
Target groups:
  • Vocational institution: Experts, planners, supervisors, coordinators
  • Vocational institution: Principals and leaders
  • Vocational institution: Teachers

Mäentausta Miia koulutus- ja kehittämispäällikkö  at Työtehoseura ry


Kivelä Lauri , kehittämispäällikkö
Suomen yrittäjäopisto

Mäentausta Miia , koulutuspäällikkö
Työtehoseura ry

Tausta 

Digitalisaatio muuttaa työn sisältöjä ja tapoja tehdä työtä myös ammatillisessa koulutuksessa. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen koulutuksen järjestämisessä ja opetuksessa edellyttää uudenlaisia taitoja, ajattelumalleja sekä osaavaa henkilökuntaa ja johtoa.   

Vuonna 2021 toteutettiin digitalisaatiokyvykkyyskysely, jonka tuloksista voitiin todeta, että ammatillisen koulutuksen järjestäjien digikyvykkyydessä on huomattavaa vaihtelua. Tämä aiheuttaa koulutuksen laadun epätasaisuutta, kun kaikki toimijat eivät pysty hyödyntämään täysimääräisesti digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.  

Ammatillisen koulutuksen strategiarahoituksella (OKM) kehitettiin digitalisaatio-osaamisen ja -johtamisen kehittämishanke, johon tartuttiin laajalla verkostolla. Digiosaava.fi on valtakunnallinen hanke, jossa on mukana 78 ammatillista koulutuksen järjestäjää ja noin 650 henkilöä 

 

Toteutettava kehittämiskokonaisuus 

Digiosaava.fi:n hankeverkosto lähti rakentamaan kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on kehittää ammatillisen koulutuksen digitalisaatio-osaamista ja -johtamista eri aihealueissa. Aihealueiden kehittämisvastuu jaettiin hankkeeseen osallistuvien organisaatioiden kesken. Kehittämiskokonaisuutena rakennetaan kaikille avoin osaamiskampus virtuaaliympäristöineen (julkaisukelpoinen 31.12.2023).  Digiosaava.fi kokoaa myös muissa strategiarahoituksen hankkeissa tuotetut ratkaisut sekä toimintamallit ja tavat tämän osaamiskampuksen sisälle. 

Osaamiskampuksessa käsitellään 33 digitalisaatioaihetta (ks. kuva): mitä pitäisi tietää ja osata; mitä suositellaan toimintatavoiksi; minkälaisista case-esimerkeistä voi hakea vertaisoppia; mitä työkaluja voidaan tarjota kohderyhmille näiden aihealueiden kehittämiseksi; mistä lähteistä kannattaa hakea lisätietoa ja mitkä ovat yleisimmin kysytyt kysymykset aiheeseen liittyen. Osaamiskampuksessa voi sparrata aiheista myös tekoälyn kanssa, joka osaa tarvittaessa suositella, mitä sinun tulisi tietää. 

Osaamiskampuksessa on myös virtuaalinen oppimisympäristö, jossa on mahdollisuus harjoitella pelillisesti henkilöstön digiosaamisen johtamista. Virtuaaliympäristössä toteutetaan myös tietosuoja-tietoturvauhkaviidakko, jossa opitaan tunnistamaan ja ratkomaan digiuhkia.  

Hanke jatkuu huhtikuun 2024 loppuun sekä seuraavilla strategiarahoituskausilla. Tulevana keväänä aihekokonaisuuksiin liittyvistä teemoista järjestetään erilaisia koulutuksia. Lisäksi osaamiskampuksen ja sen sisältöjen kehittämistyö jatkuu. 

Erityispiirteet 

Digiosaavalle on ollut erityistä se, että hankkeen sisäiset verkostot toimivat aktiivisesti ja itsenäisesti. Kehittämistyö on pyritty pitämään läpinäkyvänä käyttäen yhteistä Teams-ympäristöä materiaalien kokoamiseen. Näin ollen olemassa olevaa osaamista pystytään tehokkaasti jakamaan ja hyödyntämään. Laaja hankeverkosto mahdollistaa mm. osaamiskampuksen testaamisen ja palautteen keräämisen ilman ulkopuolisia toimijoita. 

Hankeverkoston sisällön kokoamis- ja tuottamistyötä on seurattu aktiivisesti koko ajan. Hankkeen edetessä onkin kokonaisuuden julkaisumuotoa ja -tapaa tarkasteltu uudelleen ja päädytty siihen, että osaamiskampus koostuu verkkosivustosta ja virtuaaliympäristöstä.  

Iso, yli 600 henkilön hanke voi siis olla myös hyvin joustava ja elää ajassa. Verkostoja on syntynyt ja tästä konkreettisena esimerkkinä on ohjaan.fi-sivustolle avattu työpaikkaohjaajakouluttajien yhteistyöverkosto ja kalenteroidut verkostotapaamiset.