Laajennettu todellisuus opetuksessa – kokemuksia Signaali-hankkeesta
Good practices Personalized Learning Virtual Environments
Location: Esityssali 12 -
Chairperson: Setälä Mika
Time: 4/19/24, 12:00 PM - 12:30 PM (30 minutes)
Target groups:
  • Basic education/general upper secondary education: Principals and leaders
  • Basic education: Subject teachers
  • General upper secondary school teachers

Lahti Aleksi Lehtori  at KK-Tavastia


Ahva Lasse
Koulutuskuntayhtymä Tavastia

Kivistö Konsta , Hankekoordinaattori
Porin kaupunki

Lahti Aleksi , Lehtori
KK-Tavastia

Lampela Johanna , Lehtori
Koulutuskuntayhtymä Tavastia / Kaurialan lukio

Lintu Olli
Porin kaupunki

Lintu Vilma , opettaja
Porin kaupunki

Pohjola Markku

Pouke Saara , opettaja
Porin kaupunki

Koulutuspoliittinen selonteko (Valtioneuvosto 2021) asettaa toisen asteen koulutuksessa tavoitteeksi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisen mm. uusia teknologioita hyödyntäen. Tulevaisuuden opetuksen suunnittelussa yksi tärkeimmistä asioista on OECD:n mukaan (Taguma et al. 2018) sen tukeminen, että opittua voisi siirtää tilanteesta toiseen. Näiden tavoitteiden mukaisia erilaisia opintopolkuja sekä autenttisuutta oppimiseen voidaan lisätä virtuaaliympäristöjen avulla.

Julkiset tavoitteet eivät aina kulje käsi kädessä koulussa tapahtuvien asioiden kanssa. Kansalliset selvitykset (mm. Lukiolaisbarometri 2021, OKM 2023:17) piirtävät kuvaa, jossa lukiolaisten jaksaminen on koetuksella ja digitaalisten taitojen vaatimukset seuraavilla koulutusasteilla kasvavat (OKM 2023:36). Samalla tekoälyn ja uusien teknologioiden tuomat haasteet ja mahdollisuudet lisäävät vaatimuksia työelämässä ja toisella asteella. Tämä esitys pyrkii rakentamaan hyvien käytänteiden ja käytännön opetuskokeilujen kautta ratkaisuja siihen, miten moninaisia haasteita koulutuksessa voisi pyrkiä ratkaisemaan ja loiventamaan uusien teknologioiden kuten VR:n (virtuaalitodellisuus), laaja-alaisen monilukutaidon kautta ja monipuolisten virtuaalisuutta hyödyntävien kurssitöiden kautta.

Tämä foorumiesitys esittelee Opetushallituksen rahoittamaa lukiokoulutuksen kehittämishanketta, jonka osatoteuttajina toimivat kaksi lukiota Kanta-Hämeestä ja Satakunnasta. Näissä lukioissa on 2021–2023 välisenä aikana tuotu eritoten laajennettua todellisuutta (XR) osaksi opetusta. Opetuksessa on testattu erilaisia laajennetun todellisuuden sovelluksia, online-sisältöjä sekä luotu itse virtuaalisia oppimisympäristöjä sekä toteutettu etäopetuskokeiluja virtuaalitodellisuudessa. Lisäksi opiskelijoilla on testattu perinteisempien suoritusmuotojen rinnalla mm. 3D-tilan suunnittelua ja rakentamista. Näillä toimilla ja kokeiluilla on pyritty innostamaan lukiolaisia hahmottamaan digitalisoituvaa maailmaa aiempaa laaja-alaisemmin, ja innostamaan sekä ymmärtämään, että digitalisoituvassa maailmassa oman osaamisen jatkuva kehittäminen on erityisen tärkeää (Valtioneuvosto 2021). Samalla hankkeessa on pyritty monipuolistamaan suoritusmuotoja niin, että kehittyvän teknologian parhaat ominaisuudet otetaan hyötykäyttöön mielekkäällä ja taitoperusteisella lähestymisellä laajentamalla erilaisten opintopolkujen tarjontaa. Tavoitteena on palauttaa opiskelijoiden oppimisen imua ja vähentää tulevaisuuteen liittyvää epävarmuutta.

Hankkeessa on kehitetty tapoja tuoda laajennettu todellisuus osaksi lukiokoulutuksessa opetettavia oppiaineita, aina liikunnasta opinto-ohjaukseen ja matematiikkaan. Tärkeänä tavoitteena on rikkoa perinteisiä mielikuvia teknologiaa kohtaan mm. lähestymällä teknologiaa ja opittavaa asiaa ennemmin taitoperusteisesti ja siirtovaikutusta (transfer) hyödyntäen. Esimerkiksi 3D-tilojen suunnittelutaitoja opittuaan opiskelija voi hyödyntää niitä monissa oppiaineissa ja vaikkapa kansainvälisten liikkuvuuksien dokumentoinnissa. Samalla opiskelija oppii hyödyntämään uusia teknologioita ja tulevaisuuden työelämätaitoja osana lukiopolkuaan. Näin pyritään myös valmistamaan opiskelijoita korkeakouluopintoihin sen vaatimuksia seuraten (mm. OKM 2023:36). Nuorten palaute erilaisista suoritusmuodoista on ollut positiivista. 

 

Tasa-arvon ja autenttisuuden näkökulmasta hankkeessa on kehitelty mm. kielten opetuksessa oppiainerajat rikkovia tapoja käyttää VR-sovelluksia, kemian tunneilla on pyöritelty opettajan mallintamia molekyylejä 3D:nä VR-tiloissa ja opinto-ohjauksessa viety opiskelijajoukko virtuaaliseen luentosaliin kuulemaan korkeakouluopinnoista Englannissa. Lähtökohtana on, että jokainen voi oppia XR:n ja tekoälyn käyttöä jo lukiossa, vaikka kotona ei laitteistoa olisikaan. Hankkeessa on toteutettu virtuaalisia väittelyitä ja VR-etäopetusta yhdysvaltalaisen yliopiston kanssa, virtuaalinäyttelyitä, virtuaalinen äänestämissimulaatiota ja kuvataiteen kooditaidetta. Nämä kokeilut edistävät välillisesti myös kestävää kehitystä, kun vierailuja voi toteuttaa myös virtuaalisesti.  Opetuksen moninaistamisen lisäksi hankkeessa on laajennetun todellisuuden keinoin pyritty kehittämään opiskelijoiden monilukutaitoa ja ongelmanratkaisutaitoja, sekä tuotu tekoälyä osaksi opetusta ja oppimista moninaisilla tavoilla. 

 

Tässä foorumiesityksessä käydään läpi hankkeessa tehtyjä kokeilua ja laajennetun todellisuuden pilotteja, jotka ovat tehtyjen tuntisuunnitelmien ja kuvausten pohjalta mahdollista toisintaa muissakin oppilaitoksissa – jos ja kun soveltuva kalusto asiaan löytyy. Kaikki virtuaalitodellisuuteen liittyvä ei ole sujunut täysin toiveiden mukaan, ja tässä esityksessä esitellään myös havaintoja, joita muidenkin aiheen parissa työskentelevien tai aiheen pariin aikovien tulisi huomioida työssään.