-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
-
Teknostressi ja hyvinvointi kouluympäristössä
Mehtälä Saana
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opetukseen
Kulju Pirjo
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
- Higher education institutions: Principals and leaders
- University of applied sciences: Experts, planners, supervisors, coordinators
- University of applied sciences: Teachers
SAMKissa havahduttiin data-analytiikan tarpeeseen opiskelijaohjauksessa. Tarve oli saada selkeä yleisnäkymä opiskelijoiden suorituksista, jotta ohjausta pystyttäisiin kohdentamaan paremmin sitä tarvitseville. Tavoitteena oli, että opiskelijaohjauksesta tulisi yhdenvertaisempaa, saavutettavampaa ja kestävämpää.
Kehittämistyötä lähdettiin työstämään moniammatillisella tiimillä, johon kuuluivat opinto-ohjaaja, data-analytiikan lehtori, opetuspäällikkö sekä dataa koordinoiva erityisasiantuntija. Työkaluksi valikoitui Microsoftin Power BI-ohjelmisto. Moniammatillisen tiimin etuna oli, että jokainen katsoi dataa eri näkökulmista ja näin täydensivät toistensa osaamista. Pian huomasimme kehittävämme monipuolisempaa työkalua kuin aluksi ajattelimme. Työstämisen ja testaamisen jälkeen kehittyi pilotti-versio opiskelijadatan analysointiin tarkoitetusta Opo-työkalusta.
Opo-työkalusta hyötyvät opinto-ohjaaja, opettajatutorit, lehtorit, opetuspäälliköt ja opiskelijat.
Opinto-ohjaaja löytää koontilastat opiskelijoista opiskelijoiden opintojen etenemisestä. Hän näkee yhdellä silmäyksellä suoritetut ja hylätyt opintojaksot sekä tulevat opintojaksojen toteutukset. Näiden tietojen avulla saadaan selkeät näkymät opiskelijan ohjaukseen ja uraohjaukseen.
Opettajatutorit pystyvät seuraamaan tutorryhmänsä opintopistekertymiä, suorituksia ja ilmoittautumisia yhdestä näkymästä ja pystyvät porautumaan yksittäisen opiskelijan kohdalla syvemmälle.
Lehtorit pystyvät työkalun avulla seuraamaan omien opintojaksojen läpäisevyyttä esimerkiksi vuositasolla. He saavat myös helposti koontinäytön opiskelijoista, jotka ovat osallistuneet opintojakson jollekin toteutukselle, mutta varsinainen opintojakso on jäänyt suorittamatta.
Opetuspäälliköt tunnistavat työkalun avulla ns. pullonkaulaopintojaksot, jotka saattavat vaatia lisäresurssointia tai esimerkiksi opintojakson kehittämistä.
Aluksi työstimme työkalua Exceleiden avulla, joita erityisasiantuntijamme meille toimitti. Todettuamme rakenteen toimivaksi, veimme datan Azureen. Tämä mahdollisti datan päivittymisen kerran vuorokaudessa. SAMKissa kehittämistyö alkoi Palveluliiketoiminnan osaamisalueelta. Kehittämisprojektin tavoitteena on saada työkalu käyttöön jokaiselle osaamisalueelle. Työkalun etuna on se, että pystymme tarpeen mukaan luomaan uusia näkymiä, muokkaamaan jo olemassa olevia näkymiä sekä tekemään kehitystyötä kestävästi.