-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Avoin data tukemaan koulutusta
-
Kestävän kehityksen kortit, lisättyä todellisuutta liikkuen
-
Robottihackathon. Puhuvat robotit ja keskustelevat käyttöliittymät opetuksessa.
-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Lukion mapathon-mallilla humanitaarista apua ja merkityksellisyyttä oppimiseen
-
Vopeka, varhaiskasvatuksen henkilöstön digiosaamisen arviointityökalu
-
Valtakunnallinen tutoropettajapäivä
-
Pelillistäminen mahdollisuutena monikulttuurisuuskasvatuksessa
-
Avoin opetus ja oppiminen
Digiteknologian uusi kulttuuri – mitä pedagogit vastaavat?
Paikka: Esityssali 14
-
Puheenjohtaja: Ari Korhonen
Ajankohta: 3.12.2021 12.00 - 12.30
(30 minuuttia)
Yliopistotutkija, dosentti
at Helsingin yliopisto
Digiteknologia on luonut uudenlaisia käyttötapoja ja toimintakulttuuria, joka muuttaa aikaisempia toimintatapoja radikaalisti. Yksityisyys, oppimisanalytiikan tarjonta, jakaminen, tiedon valtava määrä ja pirstaleisuus, nopea teknologinen muutos tai virtuaaliset yhteisöt haastavat myös digiyhteiskunnan pedagogit. Opettajuuden ydin on oppilaan ja opiskelijan kohtaamisessa ja mielekkäiden opiskelutilanteiden tarjoamisessa. Oppimisen oleelliset tekijät ovat samoja kuin ”aina” ihmisen historiassa, ja monet niistä ovat vastakkaisia digikulttuurin piirteille. Mitä mahdollisuuksia on käyttää digiteknologiaa opetuksen kulttuurin kehittämiseen ja samalla oppia toimimaan kulttuurisesti uudella tavalla?