-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Opintopalautteet osana laadunhallintaa
Kuosa Kirsi
- ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
- Lukion opettajat
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
Abitti koejärjestelmästä on muodostunut lukioiden tärkeä sähköinen koejärjestelmä myös kurssikokeisiin. Opiskelijoiden kannalta tämä on hyvää harjoitusta ylioppilaskoetta varten, jotta järjestelmän käyttöön muodostuu hyvä rutiini ja luottamus. Toisaalta olisi hyvä myös pystyä tekemään valvottuja kokeita myös kustantajien koepalveluissa ja muissa ympäristöissä.
Opettajille järjestelmän käyttö kurssikokeisiin voi olla haastavaa, koska järjestelmän käyttöön liittyy useita teknisiä asioita, joita kaikki opettajat eivät kenties koe hallitsevansa riittävästi. Usein syvällisempi tietämys koejärjestelmän käytöstä kertyy vain muutamille henkilöille oppilaitoksessa ja näin henkilöityy liikaa heihin. Tästä voi seurata ongelmia esim. sairastapauksissa tai henkilöiden vaihtaessa työpaikkaa.
Automatisoimalla kurssikokeiden rutiineja palveluksi, voidaan merkittävästi vähentää järjestelmän käyttöön liittyviä teknisiä haasteita. Sähköisten kokeiden pitämisestä tulee luonnollinen osa kursseja ja todellinen sähköinen työväline lukion arjessa. Opettajat hallitsevat kaikki kokeisiin liittyvät asiat yhden palvelun kautta ja palvelu huolehtii itse koetilanteeseen liittyvät tekniset rutiinit.
Käydään lävitse miten Abitti kokeita on käytetty niin kutsutussa tenttiakvaariossa. Käytännön kokemuksia sekä Lahdesta että Kauniaisista muun muassa yksittäisten kokeiden uusinnoista ja videovalvonnasta.
Keskustellaan myös tulevaisuuden valvotuista koetiloista ja esittelemme yhden mallin myös kustantajien kokeiden valvontaan, joka lisää mahdollisuuksia opettajille eri materiaalien käyttöönotolle ja silti luotettavalle valvotulle koeympäristölle.