Opettajan seikkailu saavutettavuuden ihmemaassa
Hyvät käytänteet Opetusteknologia Oppimisympäristöt
Paikka: Esityssali 14 -
Puheenjohtaja: Jouni Kangasniemi
Ajankohta: 19.4.2024 9.45 - 10.15 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Ammattikorkeakoulu: Opettajat
  • Yliopistot: Tiedekuntien opetushenkilöstö

Opettajan seikkailu saavutettavuuden ihmemaassa
Katto Leena Erityisasiantuntija  at Tampereen ammattikorkeakoulu


Katto Leena , Erityisasiantuntija
Tampereen ammattikorkeakoulu

Sintonen Sanna , Erikoissuunnittelija
Tampereen ammattikorkeakoulu

Tässä esityksessä kerromme erään opettajan seikkailusta saavutettavuuden ihmemaassa. Tarinan käsikirjoitus on meidän, ChatGPT:n ja Bing Chatin (Creative) yhteisteos. Seikkailun päähenkilö on ammattikorkeakouluopettaja, joka saavutettavuuden ihmemaassa kohtaa erilaisia hahmoja, jotka opettavat hänelle uusia asioita opetuksen saavutettavuudesta.

Seikkailun päähenkilö, jonka ChatGPT nimesi Lauraksi, on juuri saanut valmiiksi uuden verkkokurssin opiskelijoilleen. Kurssia muotoillessaan hän on ottanut huomioon erilaiset oppijat ja heidän tarpeensa. Kurssille on ladattu monipuolinen kattaus tehtäviä ja aineistoja. Laura on käyttänyt aineistoissaan runsaasti erilaisia medioita, kuten videoita, podcasteja, tekstejä ja kuvia. Kaikki ei kuitenkaan sujunut kuten verkko-opetuksen käsikirjassa.
 

Opiskelijat antoivat heti kurssin alkumetreillä palautetta, että kurssi on sekava, eivätkä aineistot toimi mobiililaitteilla. Laura-ope oli kummissaan. Oliko hän tehnyt jotain väärin? Oliko hänen tietokoneensa viallinen? Oliko joku sabotoinut hänen kurssiaan? Hän päätti selvittää asian ja painoi F12-näppäintä avatakseen kehittäjien työkalut ja löytääkseen sieltä jonkin vihjeen ongelman syystä.  Seuraavaksi tapahtui kuitenkin jotain odottamatonta. Hänen näyttönsä alkoi välkkyä värikkäänä. Hän kuuli outoja ääniä ja tuntui kuin joku vetäisi häntä kohti näyttöä. Hän yritti taistella vastaan, mutta liian myöhään. Hän tunsi liukuvansa näytön läpi toiseen maailmaan. 

Katsellessaan ympärilleen hetkeä myöhemmin, Laura huomasi olevansa keskellä outoa maisemaa. Hän näki erilaisia eläinten kaltaisia otuksia, jotka oudolla tavalla muistuttivat hänen verkkokurssinsa eri elementtejä. Kamelia muistuttava hahmo kääntyi häntä kohti ja kertoi olevansa videokameli. Videokameli toivotti hänet tervetulleeksi saavutettavuuden ihmemaahan. Laura kiitti kohteliaasti, mutta vilkuili edelleen hämmästyneenä ympärilleen. Videokameli kertoi ympärillä näkyvien olentojen olevan äänisammakoita, tekstikukkia, kuvaperhosia ja tehtävälintuja. Niinpä tietysti. 

Videokameli lupasi johdattaa Lauran värikkäälle seikkailulle saavutettavuuden pariin ja kun muutakaan ei voinut, Laura päätti lähteä omituisen otuksen matkaan. Päästäkseen takaisin omaan maailmaansa, Laura joutui kulkemaan videokamelin johdattamana pitkin saavutettavuusviidakkoa tutustuen käytännönläheisesti saavutettavuusvaatimuksiin ja -standardeihin. Oppimisensa vakuudeksi Laura sai poimia mukaansa osaamismerkkejä eri teemoista ja riittävän määrän niitä poimittuaan, hän sai käsiinsä hohtavan metamerkin. Matkallaan Laura kuitenkin törmäsi myös viheliäisiin vastustajiin kuten pahamaineiseen resurssipeikkoon. Uusien taitojensa avulla hän kuitenkin pääsi pakenemaan peikon kynsistä ja metamerkki vakuutti studiotontun päästämään Laura-open mökkinsä takaovesta takaisin työpisteelleen. 

Vaikka Laura saattoi vielä kuulla resurssipeikon huohotuksen niskassaan, hän ymmärsi, että hänellä oli paljon uusia saavutettavuuden edistämisen työkaluja hallussaan. Hän todella voisi tarjota opiskelijoilleen entistä parempia oppimiskokemuksia! 

Tampereen ammattikorkeakoulun pedagogiseen kehittämisohjelmaan kuuluvien osaamismerkkien ja vapaamuotoisten haastattelujen avulla olemme keränneet tietoa siitä, millaisia saavutettavuusviidakossa asuvat otukset ovat ja millaisia selviytymiskeinoja korkeakouluopettajat viidakossa käyttävät. Pohdimme, miten saavutettavuusvaatimukset vaikuttavat oppimiskokemuksiin ja kerromme, miten saavutettavuuden ilosanoma etenee osaamismerkkien avulla. Kuten Bing kuvasi, saavutettavuus voisi olla tavallinen kameli, mutta hyvin värikäs. Yhdessä opettajan kanssa, se voisi symboloida sitä, että saavutettavuus on monimuotoista ja iloista.