-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Tule mukaan: Computational Thinking ongelmanratkaisutaitona perusopetuksessa
Markkanen Aleksi
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
- Ammattikorkeakoulu: Opettajat
- Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Yliopistot: Tiedekuntien opetushenkilöstö
TACCU (Tampere Accessibility Unit) on monitieteellinen saavutettavuustutkimukseen ja -koulutukseen erikoistunut ryhmä Tampereen korkeakouluyhteisössä. Olemme järjestäneet vuodesta 2020 alkaen kansainvälistä englanninkielistä verkkokoulutusta saavutettavuudesta yliopiston omille opiskelijoille. Jatkuvan oppimisen palveluiden sekä vuosina 2020 ja 2021 järjestettyjen kesäkoulujen kautta olemme tavoittaneet myös yliopiston ulkopuolisia opiskelijoita.
Kokonaisuutena yli 30 opintopisteen kurssitarjonta koostuu 5 opintopisteen laajuisesta “Fundamentals of Accessibility” –kurssista sisältäen saavutettavuuden perusteet, sekä 5 opintopisteen projektityöstä ja vapaasti valittavista 1 opintopisteen minimoduuleista. Saavutettavuuden koskiessa laajasti koko yhteiskuntaa, koulutuskokonaisuuden keskiössä ovat monialaiset minimoduulit, joita on yli 20 erilaista.
Minimoduulit tarjoavat yksittäisistä saavutettavuuden aiheista helposti lähestyttävän yleiskuvan, aina kuvakommunikoinnista ja selkokielestä perinteiseen verkkosaavutettavuuteen sekä tulevaisuuden digitaaliseen mediaan ja teknologioihin. Opiskelijat voivat suorittaa haluamansa määrän minimoduuleja ja saada näin hyvin laajan näköalan saavutettavuuteen yhteiskunnan eri alueilla sekä erilaisissa tuotteissa ja palveluissa.
Tässä esityksessä esittelemme koulutusta keväällä 2023 tehdyn kyselyn pohjalta. Koulutus on ollut alusta lähtien itsenäisesti suoritettavaa verkkokoulutusta, ja olemme joutuneet myös itse pohtimaan sitä, onko koulutus saavutettavaa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia verkkokoulutuksen toteutuksesta ja sisällöistä, nostaen esille myös eri saavutettavuusnäkökulmia.
Esityksessä tuomme esille asioita, joita me olemme oppineet, sekä niiden pohjalta muodostuneita hyviä käytänteitä. Haluammekin herättää keskustelua siitä, miten saavutettavuuden koulutusta voitaisiin kehittää ja miten siitä tulee saavutettavaa kaikille.