Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Tekoäly Virtuaaliympäristöt Yksilöllinen oppiminen
Kohderyhmä:
  • Ammatillinen oppilaitos: Opettajat

Vanninen Markku Erityisopettaja  at Kiipulasäätiö


Hiltunen Minna , Erityisopettaja
Kiipulasäätiö

Koikkalainen Riitta , Erityisopettaja
Kiipulasäätiö

Vanninen Markku , Erityisopettaja
Kiipulasäätiö

Posteri pdf-muodossa

Suurissa opetusryhmissä yksilöopetukseen ei useinkaan ole riittävästi aikaa. Opiskelijoiden motivoiminen oppimiseen voi myös joskus olla haaste. Tutkimme, voisiko pelillisyyttä ja tekoälyä käyttää henkilökohtaisen ohjauksen tukena ja opiskelumotivaation herättäjänä.

Laadimme useita versioita pelistä, jossa tekoälyn ohjaama avatarhahmo keskustelee pelaajan kanssa erilaisissa rooleissa. Näitä rooleja voidaan vaihdella antamalla kehotteita tekoälylle.

Pelit olemme antaneet toisen asteen IT - opiskelijoiden tehtäväksi. Käytämme Unity - alustaa ja C# -ohjelmointikieltä. Käytössämme on ollut OpenAI:n ChatGPT ja  Whisper, lisäksi olemme käyttäneet Googlen ja Amazonin teksti puheeksi (Text to Speech) sovelluksia. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön OpenAI:n oman Text To Speech sovelluksen. 

Erityisen kiinnostavaa on ollut, kuinka tekoälyä voi ohjata pysymään halutussa roolissa erilaisissa roolipeleissä. Esimerkkivideossa eläkeläinen etsii kaupasta haluamaansa tuotetta ja pelaaja,  kaupan asiakaspalvelija, harjoittelee asiakaspalvelutaitoja. Kielen voi vaihtaa helposti suomeksi tai kaikille kielille, joita OpenAI ja ChatGPT tukevat.

Muita rooleja tekoälyllä voivat olla työnantajan, työhönvalmentajan, KELAN virkailijan, TE- toimiston virkailijan, opettajan ja asiantuntijan roolit. Esitämme posterissamme lisää esimerkkejä tekemistämme peleistä.

Pelejä olemme testanneet toisen asteen opettajien ja opiskelijaryhmien avulla. Alustavat tulokset ovat lupaavia, osa opiskelijoista on kiinnostunut pelaamisesta harrastuksena jolloin roolipelitkin tuntuvat luontevilta. Keräämme vielä lisää kokemuksia opiskelijoiden kanssa.