Oppimisanalytiikka opettajan arjessa – toiveita ja realismia
Analytics Education technology FCLab Good practices
Location: Esityssali 36 -
Chairperson: Kimmo Koskinen
Time: 4/18/24, 3:00 PM - 3:30 PM (30 minutes)
Target groups:
  • Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
  • Basic education/general upper secondary education: Principals and leaders
  • Basic education: Subject teachers
  • Class teachers
  • General upper secondary school teachers

Paavilainen Teija Lehtori, luokanopettaja  at Itä-Suomen yliopisto, Rantakylän normaalikoulu


Hirsto Laura , Professori
Itä-Suomen yliopisto

Paavilainen Teija , Lehtori, luokanopettaja
Itä-Suomen yliopisto, Rantakylän normaalikoulu

Valtonen Teemu , Professori
Itä-Suomen yliopisto

Oppimisanalytiikalle on kasattu suuria toiveita niin tutkimuksen kuin opetuksenjärjestäjien suunnasta. Oppimisanalytiikka on oppijoita ja heidän toimintaympäristöjään koskevan tiedon automaattista keräämistä, analysointia ja visualisointia, jonka tarkoituksena on ymmärtää ja tukea oppimista ja ympäristöjä, joissa oppiminen tapahtuu. Tärkeä linkki oppimisanalytiikan käyttöönotossa ja hyödyntämisessä ovat opettajat. Kuinka siis oppimisanalytiikkaa tulisi kehittää tukemaan paremmin opettajien arkityötä? Mitä opettajat itse odottavat analytiikalta?

Tässä esityksessä perehdytään vuonna 2023 opettajille tehdyn kyselytutkimuksen alustaviin tuloksiin siitä, millä tavalla oppimisanalytiikka näyttäytyy tällä hetkellä koulujen arjessa. Millaisia ovat opettajien kokemukset oppimisanalytiikasta ja kuinka siihen suhtaudutaan tällä hetkellä? Kuinka paljon ja millä tavoin opettajat hyödyntävät analytiikkadataa oman työn tukena? Lisäksi luodaan katsausta tulevaan opettajien oppimisanalytiikalle asettamien toiveiden kautta - millaisia oppimistapahtumia analytiikan kautta haluttaisiin saada enemmän esille? Esitys tarjoaa näkökulmia siihen, miten oppimisanalytiikkaa tulisi kehittää vastaamaan enemmän käytännöstä nouseviin monipuolisiin tarpeisiin.