Laadukasta ja oppijalähtöistä koulutustarjontaa Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimella
Hyvät käytänteet Yksilöllinen oppiminen
Paikka: Esityssali 14 -
Puheenjohtaja: Leinonen Teemu
Ajankohta: 19.4.2024 10.30 - 11.00 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
  • Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit

Hakala Sini Koordinaattori  at Digivisio 2030


Hakala Sini , Koordinaattori
Digivisio 2030

Digipedagogiikan laatukriteerit tukevat korkeakouluja laadukkaan ja oppijalähtöisen koulutustarjonnan tuottamisessa Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimelle (Digivsio 2030-hanke)


Nopeasti muuttuvassa maailmassa uuden oppiminen ja uudenlaiset osaamistarpeet korostuvat.  Tarve jatkuvalle oppimiselle ja osaamisen täydentämiselle läpi elämän kasvavat tulevaisuudessa. Digivisio 2030 –hankkeessa kehitettävä digipalvelu, työnimeltään Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin, tuo korkeakoulujen jatkuvan oppimisen tarjonnan jokaisen oppijan saataville helposti ja yhteen paikkaan. Palvelua kehitetään oppijalähtöisesti tiiviissä yhteistyössä korkeakoulujen kanssa.

Oppijalähtöisyys on yksi Digivisio- hankkeen arvoista, mikä ohjaa vahvasti Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehittämistä. Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kautta korkeakouluissa voi tulevaisuudessa opiskella entistä monimuotoisempi joukko oppijoita vaihtelevissa elämäntilanteissa. Oppijalähtöisesti toimimalla huolehdimme siitä, että jokaisella on mahdollisuus oppia jatkuvasti muuttuvassa maailmassa itselleen sopivalla tavalla. Oppijan etu on lähtökohtamme palvelun kehittämisessä. Oppija hyötyy tarjottimella olevasta korkealaatuisesta koulutussisällöstä, pedagogiikastamme ja palvelustamme.

Miten oppijalähtöisyys näkyy Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehittämisessä? Entä miten oppijalähtöisyydellä voidaan edistää laatua koulutustarjonnassa? Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehittämistyön lähtökohtana on oppijan eli palvelun käyttäjän näkökulma. Tarjottimella olevan koulutustarjonnan tulee olla haettavissa ja vertailtavissa yhdenmukaisin kriteerein. Tarjottimen ominaisuuksia ja sen kautta jaettavaa tarjontaa ohjaavat Digipedagogiikan laatukriteerit osana yleisiä Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen pelisääntöjä. Oppijalähtöisyyttä edistämme Digipedagogiikan laatukriteerien kautta.

Digipedagogiikan laatukriteerien keskeiset teemat ovat monimuotoisuus, modulaarisuus, saavutettavuus ja käytettävyys. Monimuotoisuudella tarkoitetaan eri taustoista tulevien oppijoiden huomioimista osana yleisempää oppijakeskeisyyden periaatetta. Käytännössä monimuotoisuus tarkoittaa erilaisia työskentelytapoja ja vaihtoehtoisia suoritustapoja osaamistavoitteiden sallimissa rajoissa. Modulaarisuudella tavoitellaan koulutustarjonnan pinottavuutta, jossa oppijoilla on valittavanaan sekä pieniä osaamiskokonaisuuksia, piensuoritteita että mikro-oppimista. Modulaarisuuden myötä oppijalle avautuu mahdollisuuksia valita joustavasti omaan tilanteeseen ja tarpeeseen sopivia sisältöjä. Saavutettavuudella edistetään avointa oppimista ja varmistetaan saavutettavuusvaatimusten toteutuminen koulutustarjonnassa ja sisällöissä. Oppijalähtöisten sisältöjen tekemisessä keskeistä on käytettävyyden teema. Digipedagogiikan laatukriteerinä käytettävyys ohjaa korkeakouluja tekemään oppimisalustoistaan johdonmukaisia ja suosimaan korkeakoulun tasolla yhtenäisiä rakenteita. 

Foorumiesityksessä esittelemme Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotinta ja tarjottimen yhteydessä tehtävää digipedagogiikan kehittämistyötä. Keskitymme erityisesti Digipedagogiikan laatukriteereihin, joita on työstetty yhteistyössä korkeakoulujen kanssa vuodesta 2022 lähtien.

Lähteet Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0. 2023. Digivisio 2030 –hanke. https://tt.eduuni.fi/sites/DIGIVISIO-digivisio2030/hanketoimisto/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc={284803C6-4356-41EC-A312-9A7FE8ABFD54}&file=Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0 CC_BY_SA_4.0.pptx&action=default

Esiselvitys: Kansalliset verkko-opetuksen laatukriteerit. 2022. Digivisio 2030 –hanke. https://wiki.eduuni.fi/x/ndEcEw