Sosionomikoulutus: ei vanhalla tavalla uutta, vaan uudella tavalla uutta
Etäopetus Hyvät käytänteet Yksilöllinen oppiminen
Paikka: Esityssali 21 -
Puheenjohtaja: Leinonen Teemu
Ajankohta: 19.4.2024 9.00 - 9.30 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Ammattikorkeakoulu: Opettajat
  • Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit

Pekonen Elina Lehtori  at Savonia-ammattikorkeakoulu


Pekonen Elina , Lehtori
Savonia-ammattikorkeakoulu

Rantamäki Oona , Monimuotopedagogiikan asiantuntija
Savonia-ammattikorkeakoulu

Esityksessä käsittelemme sosionomikoulutuksen (AMK) verkkototeutuksen kehittämistä. Aiemmin koulutus on järjestetty päivä- ja monimuotototeutuksina. Vuoden 2024 alussa Savonia-ammattikorkeakoulun sosionomiverkkokoulutus toteutuu kokonaan verkkovälitteisesti pois lukien harjoittelut. Koulutuksen kysynnästä viestii hakijaryntäys: hakijoita oli yhteensä 2341 henkilöä, joista ensisijaisia hakijoita oli 841 sisältäen sosionomi (AMK) rikosseuraamusalan.

Kehittämistyö on vaatinut laaja-alaista pedagogista uudelleen tarkastelua. Esityksessä tuomme esiin kehittämisprosessin eri vaiheita sekä pedagogisia valintoja, jotta alan ammatilliset kompetenssit toteutuvat.

Sosionomien työssä korostuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaidot, ohjausosaaminen, sosiaalialan työmenetelmätaidot ja verkosto-osaaminen. Aiemmin näitä taitoja on harjoiteltu perinteisessä luokkaopetuksessa ja erilaisissa työelämäkonteksteissa. Keskeisiä kysymyksiä olivat, miten verkkototeutus pitäisi järjestää, jotta sosiaalialalla vaadittu osaaminen saavutetaan? Miten tuemme yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta verkko-opinnoissa? Miten esimerkiksi toteutamme luovat ja toiminnalliset menetelmät, Avekin ja simulaatiot, kun ryhmässä on 75 opiskelijaa?

Sosionomikoulutuksen pedagoginen lähtökohta on sosiokonstruktivistisessa oppimiskäsityksessä ja integratiivisessa pedagogiikassa. Sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan opiskelija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedonhakijana, kriittisenä arvioijana sekä tiedonrakentajana vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Edellä mainittuja asioita on haluttu toteuttaa aidosti verkkototeutuksessa, mikä on vaatinut verkkopedagogiikan mahdollisuuksien huolellista tarkastelua. Toteutus sisältää reaaliaikaisia osallistavia opetustilanteita ja verkkotapaamisia sekä itsenäistä tai ryhmissä tapahtuvaa vuorovaikutteista verkkotyöskentelyä. Työssä on painotettu oppimiskokemusta ja huomioitu esimerkiksi mitoitukseen, kuormitukseen ja oppimisen moninaisuuteen liittyvät kysymykset.

Kehittämistyö on vaatinut laaja-alaista taustoitusta ja tiedonkeruuta, joka koostui muilta ammattikorkeakouluilta saaduista sosionomi-verkkokoulutuskokemuksista sekä opiskelijoilta kerätystä ja analysoidusta aineistosta. Koottu tieto on ohjannut kehittämisprosessia, jossa tietoisesti on tarkasteltu uusin silmälasein opettajan työtä ja valittuja opetusmenetelmiä.

Prosessi on vaatinut luopumista opetusmenetelmistä, jotka eivät sovi verkkoympäristöön. Pelkästään ei ole riittänyt se, että olemme tehneet pedagogisia valintoja ja sisällön uudelleen tarkastelua, vaan olemme uudistaneet myös työskentelytapojamme. Yhteiskehittämisen menetelmällä tapahtunutta työskentelyä on vetänyt sosionomikoulutuksen kehittäjätiimi. Muu sosionomikoulutuksen tiimi on myös osallistunut yhteiskehittämiseen.

Organisaation vahva sitoutuminen on mahdollistanut haastavan kehittämistyön eteenpäin viennin. Esimerkiksi Savonian digipeda-tiimi on tarjonnut uusia työkaluja ja tukea niiden käyttöönottoon sekä näkökulmia verkko-opetuksen toteuttamiseen. Lisäksi olemme saaneet asiantuntijatukea kansalliselta Fone-verkostolta (Flexible online education).

Huhtikuussa esityksessä tulemme avaamaan prosessin kulkua, haasteita ja onnistumisia. Kaikkia valintoja ja ratkaisuja ei ole vielä tehty ja kehittämistyö jatkuu. Kun ensimmäinen opiskelijaryhmä aloittaa tammikuussa -24, saamme käytännön kokemuksia uusien ratkaisujen onnistumisesta. Lisätiedot ja kokemukset suuntaavat jatkokehittämistä.