-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Tekoäly yhteisöllisen oppimisen ja kehittämisen tukena
Pauliina Venho
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
H5P-työkaluilla verkkotehtäviä ja oppimateriaaleja
Laakso Matleena
Viimeisen vuoden aikana tekoälystä on tullut osa meidän kaikkien elämää tavalla tai toisella. Niin yritysmaailma kuin julkinenkin sektori pohtii tekoälyn tuomia uusia mahdollisuuksia, mutta myös eettisiä pelisääntöjä.
Tekoäly on saavuttanut myös koulutussektorin ja mitä vanhemmasta oppilaasta on kysymys, sitä todennäköisemmin oppilas hyödyntää tekoälyä omassa työskentelyssään. Miten tähän tulisi suhtautua? Tulisiko tekoäly kieltää luokkahuoneessa vai olisiko tässä kenties ratkaisu yhteen kaikkien aikojen keskisimpään kysymykseen - miten voimme aidosti personoida oppilaan oppimista?
Esityksemme alkuosan alustajana Microsoft Education Digital Access -ohjelmien johtaja Kati Tiainen käy läpi, mitä suuret kielimallit ovat ja millä tavalla niitä tullaan hyödyntämään työn muutoksessa. Tiaisen alustus pitää myös sisällään pohdintaa siitä, minkälaisen systeemisen muutostarpeen edessä koulutusjärjestelmät globaalisti ovat.
Esityksemme jälkimmäisessä osassa asiantuntijat käyvät keskustelua oman työkokemuksen ja näkemyksen kautta siitä , miten meidän tulisi suhtautua tekoälyn tuomaan muutokseen ja mahdollisuuteen. Asiantuntijat pohtivat myös kysymystä, mitä aidosti pitäisi tapahtua luokkahuoneessa, jotta tekoäly olisi mahdollisuus eikä uhka.
Kati Tiainen
Kati Tiainen on tehnyt 20 vuotisen kansainvälisen uran oppimisen digitalisaation parissa. Hän on johtanut Microsoftin Education K12 -toimintaa EMEA-alueella ja ollut kehittämässä Microsoftin Education Transformaation Frameworkkiä, joka tukee koulutusjärjestelmien ja -organisaatioiden digitaalista transformaatiota. Hän on myös oppimis- analytiikan ja tekoälyn hyödyntämisen asiantuntija. Katin strateginen näkemys tekoälyn hyödyntämisestä on auttanut organisaatioita kehittämään oppimisen vaikuttavuutta, tiedolla johtamista ja syrjäytymisen ehkäisyä. Hän on vastuullisen tekoälyn käytön puolestapuhuja. Kati on pidetty keynote puhuja. Hänen informatiiviset ja viihdyttävät esitykset ovat erityisen tehokkaita monimutkaisten ideoiden välittämisessä.
Mikko ”OJ” Ojanen
Mikko ”OJ” Ojanen (KTM, KM) on opettaja, valmentaja ja tietokirjailija ja hän on vaikuttavan valmentavan työotteen edelläkävijöitä Suomessa.
Ilpo Nybacka
Vuoden rehtori 2021
Ahvenisjärven koululla on Tampereen perusopetuksessa oppimisympäristöjen ja digitaalisuuden kehittämistehtävä. Koulu toimii edelläkävijänä, kun haetaan ratkaisuja, jotka voidaan jalkauttaa koko kaupungin käyttöön.
Vesa Äyräs
Esitystä vetää Vesa Äyräs, joka työskentelee Microsoft:in oppilaitostiimissä ratkaisutoimialajohtajana vastaten opetuksenjärjestäjien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Vesa on toiminut perusopetuksen rehtorina n 20 vuotta. Vuosina 2016- 2017 hän veti systeemisen tason oppimisen muutoksen ohjelmaa(New Pedagogies for Deep Learning) Suomessa. Lisäksi vuosina 2017 – 21 Vesa Äyräs toimi Opetushallituksen Peruskoulufoorumissa yhtenä jäsenenä.