-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
satu.nerg-ohman@espoo.fi
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
- Aikuiskouluttajat ja vapaan sivistystyön toimijat
- Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Peruskoulun aineenopettajat
Tekoälykuvageneraattorit opintojenohjauksen ja urasuunnittelun tukena aikuisten perusopetuksessa
Asioiden visualisointi kuvien avulla on aina ollut aikuisten perusopetuksessa arkipäivää. Nyt uudet generatiiviset tekoälyt pystyvät luomaan monikielisesti laadukasta kuvamateriaalia. Nämä tekoälypohjaiset kuvageneraattorit antavat opetuksen ja ohjauksen ammattilaisille mahdollisuuden kommunikoida opiskelijoiden kanssa elävästi heidän tavoitteistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Kokeilut Otavan Opiston aikuisten perusopetuksessa ovat hyödyntäneet Midjourney, DALL-E3 ja Ideogram AI -tekoälykuvageneraattoreita tukemaan opinto- ja uraohjausta. Ne ovat olleet erityisen hyödyllisiä niille, joille suomen kieli on uusi tai haasteellinen, tarjoten samalla uusia keskustelunäkökulmia kaikille opiskelijoille.
Kokeilujen päämääränä on ollut auttaa opiskelijoita visualisoimaan ja kommunikoimaan ohjaajille ja opettajille opiskelu, ura- ja muita tulevaisuuden toiveitaan ilman merkittäviä kielen rajoituksia. Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa opiskelijoiden toiveet tunnistetaan visuaalisin menetelmin ja yksinkertaisten kysymysten avulla. Vastaukset ohjataan tekoälykuvageneraattorille, joka luo kuvia näistä visioista. Lopuksi opiskelija pohtii näitä kuvia ja jakaa tuntemuksensa. Kielitaidon karttuessa kielellisiä kysymyksiä monipuolistettiin ja saatiin keskusteluja tekoälyllä tuotetuista kuvista jatkettiin pidemmälle.
Tekoälypohjaisten kuvageneraattoreiden hyödyt ovat moninaiset. Ne auttavat visualisoimaan tulevaisuutta, erityisesti niille, joilla on kielimuuri. Kuitenkin niiden käytössä on otettava huomioon tietoturvaongelmat ja mahdolliset vinoumat. Kulttuurinen herkkyys on olennaista, ja ohjaajien tulee ymmärtää käyttämänsä generaattorin toiminta.
Tämän esityksen tarkoitus on korostaa tekoälypohjaisten kuvageneraattorien potentiaalia opetuksessa ja antaa suosituksia niiden laajempaan käyttöön aikuisten perusopetuksessa, sekä muilla oppiasteilla opintojenohjauksessa, uraohjauksessa ja tulevaisuuden kuvittelussa.. Ne voivat oikein käytettyinä olla arvokkaita työkaluja nykyopetuksessa, tarjoten uusia mahdollisuuksia eri oppiasteiden opettajille ja opiskelijoille. Esityksessä esitellään edellä mainittujen kokeilujen tuloksia, sekä demotaan ohjauksellinen tilanne jossa tekoälukuvageneraattoria voidaan hyödyntää edellä mainituilla tavoilla.