-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
satu.nerg-ohman@espoo.fi
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Näin kloonaan opetukseni ja vapaudun opettajana papukaijaroolista
Tornberg Lea
- Education and training experts
Esitysaineisto
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla halutaan edistää kaikenlaisten oppijoiden osallisuutta ja mahdollisuuksia digitaalisen osaamisen kartuttamisessa.
Vuoden 2023 aikana on kehitetty lähes 30 luokan- ja aineenopettajan kanssa perusopetuksen Oppijan digipolku kansallisten digitaalisen osaamisen kuvausten pohjalta. Poluilla on neljä osa-aluetta; vuorovaikutus, oma ja luova tuottaminen, käytännön taidot sekä turvallisuus ja vastuullisuus.
Polut koostuvat vuosiluokkaistetuista oppimistavoitteista sekä niiden saavuttamisen tueksi laadituista suositelluista aktiviteeteistä, jotka on kytketty opetussuunnitelman tavoitteisiin ja sisältöihin. Helsingissä on paljon S2-oppijoita, joten polusta on kehitetty myös valmistavaan opetukseen tarkoitettu versio.
Oppijan digipolku aktiviteetteineen on julkaistu verkossa suomeksi, ruotsiksi ja myös englanniksi. Kokonaisuus on julkaistu eri formaateissa: tavoitetaulukkoina, ThingLink-sisältöinä ja myös oppijoille helppokäyttöisellä digitaalisella alustalla, jonka kautta koulussa voidaan seurata tavoitteiden saavuttamista ja oppijoiden etenemistä digipolulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös karttaluonteinen kooste digipolun eri vaiheisiin suositelluista ohjelmoinnin välineistä ja sovelluksista.
Kymmenessä kehittämistyössä mukana olleessa koulussa oppijan digipolku on otettu käyttöön ja kevään 2024 aikana digipolku jalkautetaan kaupungin muihin kouluihin. Kouluja tuetaan tarjoamalla koulutuksia ja hyödyntämällä kehittäjäopettajaverkostoa.
Oppijan digipolku ulotetaan myös varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Yhteiskehittämisessä on mukana useita varhaiskasvatusyksiköitä. Oppijan digipolut on kytketty mm. kestävän tulevaisuuden pedagogiseen toimintamalliin (Kettu-malli). Sen on tarkoitus konkretisoida sekä varhaiskasvatussuunnitelman että esiopetussuunnitelman digitaalisen osaamisen ja monilukutaidon tavoitteita. Oppijan digipolun painotuksena ovat erityisesti ”ilmaisun monet muodot” ja ”tutkin ja toimin ympäristössäni” -sisällöt.