Oppijan digipolut Helsingin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa
Good practices
Location: Esityssali 35 -
Chairperson: Salo Jaakko
Time: 4/18/24, 5:15 PM - 5:45 PM (30 minutes)
Target groups:
  • Education and training experts

Lauri Vihma pedagoginen asiantuntija  at Lauri Vihma


Malinen Marjo , projektipäällikkö
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Monter Marianna , projektisuunnittelija
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Esitysaineisto

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla halutaan edistää kaikenlaisten oppijoiden osallisuutta ja mahdollisuuksia digitaalisen osaamisen kartuttamisessa. Vuoden 2023 aikana on kehitetty lähes 30 luokan- ja aineenopettajan kanssa perusopetuksen Oppijan digipolku kansallisten digitaalisen osaamisen kuvausten pohjalta. Poluilla on neljä osa-aluetta; vuorovaikutus, oma ja luova tuottaminen, käytännön taidot sekä turvallisuus ja vastuullisuus. Polut koostuvat vuosiluokkaistetuista oppimistavoitteista sekä niiden saavuttamisen tueksi laadituista suositelluista aktiviteeteistä, jotka on kytketty opetussuunnitelman tavoitteisiin ja sisältöihin. Helsingissä on paljon S2-oppijoita, joten polusta on kehitetty myös valmistavaan opetukseen tarkoitettu versio. Oppijan digipolku aktiviteetteineen on julkaistu verkossa suomeksi, ruotsiksi ja myös englanniksi. Kokonaisuus on julkaistu eri formaateissa: tavoitetaulukkoina, ThingLink-sisältöinä ja myös oppijoille helppokäyttöisellä digitaalisella alustalla, jonka kautta koulussa voidaan seurata tavoitteiden saavuttamista ja oppijoiden etenemistä digipolulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös karttaluonteinen kooste digipolun eri vaiheisiin suositelluista ohjelmoinnin välineistä ja sovelluksista. Kymmenessä kehittämistyössä mukana olleessa koulussa oppijan digipolku on otettu käyttöön ja kevään 2024 aikana digipolku jalkautetaan kaupungin muihin kouluihin. Kouluja tuetaan tarjoamalla koulutuksia ja hyödyntämällä kehittäjäopettajaverkostoa. Oppijan digipolku ulotetaan myös varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Yhteiskehittämisessä on mukana useita varhaiskasvatusyksiköitä. Oppijan digipolut on kytketty mm. kestävän tulevaisuuden pedagogiseen toimintamalliin (Kettu-malli). Sen on tarkoitus konkretisoida sekä varhaiskasvatussuunnitelman että esiopetussuunnitelman digitaalisen osaamisen ja monilukutaidon tavoitteita. Oppijan digipolun painotuksena ovat erityisesti ”ilmaisun monet muodot” ja ”tutkin ja toimin ympäristössäni” -sisällöt.