-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Näin kloonaan opetukseni ja vapaudun opettajana papukaijaroolista
Tornberg Lea
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
- Lukion opettajat
- Luokanopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Oppilaiden digitaaliset taidot ovat usein heikompia kuin kuvittelemme. Kriittisen digitaalisen lukutaidon osa-alueet ovat kansalaistaitoja, joita jokaisen peruskoulunsa päättävän oppilaan tulisi osata. Mitä ovat nämä kriittiset digitaaliset lukutaidot ja miten niitä voidaan opettaa yläkoululaisille? Miten saisimme yläkoululaiset kiinnostumaan digitaitojen opettelemisesta koulussa?
Esityksessämme tarjoamme siihen vastauksia käytännön opetuksessa testaamiemme esimerkkien avulla. Esittelemme useita monialaisia oppimiskokonaisuuksia, joita olemme toteuttaneet jo useamman vuoden ajan eri oppiaineiden yhteistyöprojekteissa. Niissä yläkoululaiset ovat harjoitelleet mm. medialukutaitoa, tiedonhakua, digitaalisen sisällön tuottamista, tekijänoikeuksia, kriittistä verkkosisältöjen arviointia, disinformaation ja misinformaation tunnistamista sekä lähdekritiikkiä. Lisäksi esittelemme yläkoululaisten valinnaiskurssin harjoituksia, joissa on opeteltu mm. datalukutaitoa, datan visualisointia ja pelilukutaitoa sekä tutustuttu tekoälysovellusten mahdollisuuksiin luovuuden tukena ja osana isompia oppimiskokonaisuuksia. Kaikki oppituntiesimerkkimme ovat oppilaskeskeisesti toteutettuja ja omassa työssämme toimiviksi havaittuja. Esimerkkejä voi soveltaa yläkoulun lisäksi myös muille kouluasteille.