-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
- Erityisopettajat
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
Tekoälyn nopea kehitys on avannut uusia tapoja räätälöidä oppimista (Mousavinasab ym., 2021; Kabudi ym., 2021). Vaikka tekoälyyn liittyvät mahdollisuudet ovat kasvaneet, opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta on tutkittu vielä vähän (Mertala ym. 2022; Kreinsen & Schulz 2021). Tämä tutkimus keskittyy siihen, miten tekoäly voi auttaa toisen asteen opiskelijoita hakeutumaan avun piiriin - avunhaku nähdään tässä yhteydessä strategisena taitona (Dresel ym., 2015). Negatiiviset asenteet avunhakuun voivat heikentää opiskelijan motivaatiota (Kosyluk ym., 2021). Ajatuksena on, että tekoäly voisi toimia fasilitaattorina avunhaussa ja osaltaan kohentaa opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin.
Tutkimuksessa pohditaan:
1) Miten opiskelijat kokevat tekoälypohjaisen tukibotin avunhaussa?
2) Millaista vuorovaikutusta opiskelijat kuvaavat kokeneensa tekoälyn kanssa avunhakutilanteissa?
Tutkimus toteutettiin suomalaisten toisen asteen opiskelijoiden (N=30) kanssa. Heille esitettiin erilaisia tilanteita, joissa tekoälyä hyödyntävä tukibotti voi auttaa avunhaussa. Jokaista tilannetta seurasi yksilöllinen haastattelu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystämme tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista opetuksessa. Tutkimuksen tulokset auttavat hahmottamaan, mihin suuntiin tekoälyn pedagogista käyttöä tulisi jatkossa kehittää.
Viitteet
Dresel, M., Schmitz, B., Schober, B., Spiel, C., Ziegler, A., Engelschalk, T., ... & Steuer, G. (2015). Competencies for successful self-regulated learning in higher education: structural model and indications
drawn from expert interviews. Studies in Higher Education, 40(3), 454-470.
Kabudi, T., Pappas, I., & Olsen, D. H. (2021). AI-enabled adaptive learning systems: A systematic mapping of the literature. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100017.
Kosyluk, K. A., Conner, K. O., Al-Khouja, M., Bink, A., Buchholz, B., Ellefson, S., ... & Corrigan, P. W. (2021). Factors predicting help seeking for mental illness among college students. Journal of Mental Health, 30(3),
300-307.
Kreinsen, M., & Schulz, S. (2021, October). Students’ conceptions of artificial intelligence. In The 16th workshop in primary and secondary computing education (pp. 1-2).
Mertala, P., Fagerlund, J., & Calderon, O. (2022). Finnish 5th and 6th grade students' pre-instructional conceptions of artificial intelligence (AI) and their implications for AI literacy education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100095.
Mousavinasab, E., Zarifsanaiey, N., R. Niakan Kalhori, S., Rakhshan, M., Keikha, L., & Ghazi Saeedi, M. (2021). Intelligent tutoring systems: a systematic review of characteristics, applications, and evaluation
methods. Interactive Learning Environments, 29(1), 142-163.