-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Teknologia opettajien välisen tasa-arvon ja yhteiskehittämisen edistämisessä
Tornberg Lea
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
Faktabaari julkaisi 2022 Digitaalisen informaatiolukutaito-oppaan (www.faktabaari.fi/dil) ja sen oheismateriaalina esim. FactHacker videoita.
Marraskuussa 2023 Faktabaari julkaisee lähinnä opettajille suunnatun AI-oppaan. Sen tavoitteena on jakaa selkeäsanaista perustietoa erityisesti generatiivisen tekoälyn käytöstä opetuksen tukena. Se sisältää artikkeleita eri alojen asiantuntijoilta tekoälyn potentiaalista ja haasteista opetuksessa. Oppaassa esitellään mm. DigComp 2.2. tekoälyliitteen tärkeimmät osiot, UNESCOn, UNICEFin ja EU Komission tuoreimmat suositukset suomeksi opettajille ja koulutuksen järjestäjille.
Opas tukee uudet lukutaidot-projektia ja opetussuunnitelmaa.
Tekoälysovellusten laajentuminen edellyttää erityisesti oppilaiden kriittisen lukutaidon kehittämistä. ITK-esityksen keskeisenä osana tulee olemaan generatiivisen tekoälyn käytön haasteiden puntarointi kouluympäristössä
· Tekijänoikeudet,
· Lähdekritiikki
· Tietoturva
· Läpinäkyvyyden puute
· Virheellisen tiedon leviäminen
· Reaalimaailman ymmärtämättömyys
· Vähemmistöjen marginalisointi
· Ikärajasuositukset
· Ympäristövaikutukset
· Laadukkaat väärennökset.
Tekoälyn käytön haasteellisuudesta huolimatta kannustamme opettajia tutustumaan tekoälyn potentiaaliin, käyttämään sitä oman työn apuna ja välittämään oppilaille turvallisia tekoälynkäyttötaitoja. Tavoitteena on, että tekoälyn haasteiden tiedostaminen edistäisi sekä opettajien että oppilaiden digitaalista informaatiolukutaitoa.
Faktabaarille myönnettiin valtion tiedonjulkistamispalkinto 2023. Palkinnon perusteissa mainittiin mm. "Faktabaarin kunnianhimoisena tavoitteena on, että digitaalinen informaatiolukutaito opittaisiin kansalaistaitona. Vaikka Faktabaari on toimijana pieni, vahvat yhteistyöverkostot tekevät siitä kokoaan suuremman toimijan. Yhteiskunnallinen luottamus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen korkealla tasolla, mutta merkkejä polarisaation lisääntymisestä ja luottamuksen rapautumisesta näkyy meilläkin. Faktabaari on tärkeä palanen yhteiskunnan avoimuutta ja demokratiaa ylläpitävässä palapelissä"
Opasta tullaan levittämään monin eri tavoin esim. DigiAreenassa (2023), Educassa (2024) ja sen pohjalta laaditaan uusia materiaaleja opettajille. Tekeillä on AI-peli, opetusvideoita ja muuta opetusmateriaalia.
Tarvittaessa voimme pitää esityksen myös englanniksi.