-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Valkeakosken kaupungin koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Luokanopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Miten tekoälyä opetetaan ja miten sitä hyödynnetään opetuksessa? Esimerkiksi lisäämällä tekoälyn opetusta jo valmiiseen monialaiseen opintokokonaisuuteen!
Olemme kehittäneet koulussamme Ekotalo-opintokokonaisuuden, jossa keskitytään ekologiseen asumiseen ja elämiseen. Koulumme monialainen STEAM-painotteinen opintokokonaisuus kehittyy ja parantuu vuosittain, kun opettajat tarkastelevat projektin aikana ja jälkeen mitä parannettavaa opintokokonaisuudessa on. Tämän lukuvuoden opintokokonaisuudessa hyödynnämme ajankohtaisesti tekoälyä.
Yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa ja osana Generation AI-hanketta koulumme 6-luokkalaisille opetettiin koneoppimisen kouluprojekti keväällä 2023. Tavoitteena on tukea oppilaita kasvamaan tietoisiksi ja luoviksi toimijoiksi, jotka haluavat ja voivat aktiivisesti vaikuttaa tulevaisuuden rakentamiseen tekoälyn muovaamassa maailmassa. Yhteistyössä Oulun Yliopiston kanssa kehitämme pedagogiikka, opetusmateriaalia ja -teknologiaa tukemaan tekoälyyn liittyvien taitojen oppimista. Nyt 7-luokkalaisina oppilaat hyödyntävät jo oppimiaan asioita ja kehittävät tekemiään luokittelijoita osana opintokokonaisuutta.
STEAM-MOKin aikana oppilaat opiskelevat kestävän kehityksen mukaisia teemoja, kuten mitkä valinnat ovat kestäviä omassa kulutuksessa ja miten voin asua ja elää mahdollisimman ekologisesti. He rakentavat ryhmissä pienoismallit ekologisista taloista kuvataiteen, käsityön, matematiikan ja luonnontieteiden tunneilla. Valmistamisvaiheessa käytetään uusia opetusteknologioita hyödyksi. Uutena asiana monialaisessa opintokokonaisuudessa otetaan tekoäly vahvasti mukaan opetukseen ja oppilailla on mahdollisuus hyödyntää tekoälyä mm. tiedonhaussa, kuvien tuottamisessa ja luokittelijan luomisessa. Esityksessä nähdään mitä luovia ratkaisuja oppilaat ovat käyttäneet ja mitä uutta tekoäly on tuonut opetukseen.