-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
- Erityisopettajat
- Lukion opettajat
- Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Kaupunkimme verkkolukion kehittämisen lähtökohtana on ollut halu tarjota opiskelijoille monipuoliset ja joustavat mahdollisuudet suorittaa lukio-opintoja. Olemme luoneet mallin, jossa kaupungin lukiolaiset voivat valita omien lukio-opintojensa lisäksi opintoja yhteiseltä kaupunkitarjottimelta yli 100 etä- ja yli 300 verkko-opintojaksosta. Tämä järjestely mahdollistaa opiskelijoille laajan kielitarjonnan, yhtenäiset kielipolut ja mahdollisuuden suorittaa syventäviä opintojaksoja kaikissa oppiaineissa.
Etä- ja verkko-opiskeluun liittyy kuitenkin myös haasteita. Olemme halunneet edistää opiskelijoiden yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ja etä- ja verkko-opetuksen saavutettavuutta kehittämällä generatiivista tekoälyä hyödyntävää keskustelubottia, eli AI-tutorbottia. Bottia on opetettu eri oppiaineiden avoimilla oppimateriaaleilla ja opetussuunnitelmilla. Se toimii tietoturvallisessa pilviympäristössämme ja on integroitu digitaalisiin oppimisympäristöihimme.
AI-tutorbotin käytännön edut etä- ja verkko-opetuksessa ovat moninaiset. Ensinnäkin se tarjoaa opiskelijoille yksilöllistä tukea esimerkiksi ohjaamalla oikeiden tietolähteiden äärelle, helpottamalla tekstejä, auttamalla lukemisessa ja kirjoittamisessa sekä kääntämällä tekstit opiskelijan omalle äidinkielelle. Toiseksi se toimii opettajan apuna opetuskokonaisuuksien suunnittelussa, opetusmateriaalin ja tehtävien valmistelussa, eriyttämisessä ja palautteen antamisessa.
Olemme kehittäneet AI-tutorbottia yhteistyössä henkilöstömme ja opiskelijoidemme kanssa. Foorumiesityksessämme esittelemme käytännön esimerkkejä siitä, miten AI-tutorbottia on hyödynnetty eri oppiaineiden verkko-opintojaksoilla. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan tulevaisuuden oppimisesta!